Pre¾iveo pakao Jasenovca

Aleksandar MACANOVIÆ, 08.04.2010 20:59:57

Ocena:
<http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=10&status=jedna&vest=175790&titl
e_add=Pre%C5%BEiveo%20pakao%20Jasenovca&kword_add=logor%2C%20diana%20budisav
ljevic#vote>

<http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=10&status=jedna&vest=175790&titl
e_add=Pre%C5%BEiveo%20pakao%20Jasenovca&kword_add=logor%2C%20diana%20budisav
ljevic#vote> 5.00 (Glasova: 14)

<http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=10&status=jedna&vest=175790&titl
e_add=Pre%C5%BEiveo%20pakao%20Jasenovca&kword_add=logor%2C%20diana%20budisav
ljevic#vote>  http://www.novosti.rs/images/basic/vote_on.gif

Komentara: 0
<http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=19&idobj=175790#list>
http://www.novosti.rs/images/basic/comment_on.gif

Gojko Kne¾eviæ

 PUT stradanja, a potom i izbavljenje Gojka Kne¾eviæa, tada malog logora¹a
koji je uspeo da pre¾ivi pakao Stare Gradi¹ke, Jasenovca i Jastrebarskog, u
potpunosti se poklapa sa spasilaèkim akcijama Diane Budisavljeviæ. Iako to i
ne zna, Gojko je, verovatno, jedno od hiljade dece koje je zahvaljujuæi njoj
spaseno od sigurne smrti u logorima.
U tro¹noj i skuèenoj kancelariji Udru¾enja logora¹a Drugog svetskog rata u
Banjaluci, èiji je predsednik, Gojko nam priznaje da nije èuo za Dianu
Budisavljeviæ, ali jeste "za neku ¾enu koja je spasla mnogo dece od smrti u
logorima". I eto, opet: Dianino ime toliko je potisnuto da se za nju ne zna
èak ni meðu pre¾ivelim logora¹ima sa Kozare!

Svirepost

POTRESNA trasa Gojkovog stradanja vodi od Stare Gradi¹ke, gde su ga usta¹e,
kao osmogodi¹njaka, transportovale u leto 1942. godine iz zbega na Kozari,
pa preko Jasenovca, gde, u organizaciji Diane Budisavljeviæ, prvi put
interveni¹e Crveni krst.
Iz Jasenovca dolazi u Sisak, gde rasporeðuju male logora¹e, a potom ga
nevoljni put vodi do "ku¾ne" bolnice u Zagrebu, pa sve do Jastrebarskog.
Odatle ga u jesen 1944. godine odvode u Zavod za gluvonemu decu u Zagreb,
gde æe ga konaèno spasti jedna druga ¾ena.
Kroz èitavu sudbinu tada tek deèarca, poput nevidljive niti - a da toga
nikada nije postao svestan - provlaèi se ime Diane Budisavljeviæ, koja je
vodila veæinu akcija spasavanja iz pobrojanih logora. Na jednom od saèuvanih
dokumenata iz Hrvatskog dr¾avnog arhiva gledamo spisak dece odvedene iz
Siska u Zagreb te 1942. Gojkovog imena ni na jedinoj strani nema, ali tu su
druga deca iz njegovog sela, Kne¾ice...
- Majku Jovanku su zaklali na moje oèi u Jasenovcu, a izgubio sam i devetoro
braæe i sestara. Svi su pobijeni u logorima. Jedini ja, eto, pre¾iveh - ka¾e
Gojko, kao da se jada. - Usta¹e su u¾ivale u otimanju dece od majki, pa su
tako moju tek roðenu, dvomeseènu sestricu oteli od majke. Moja mama, krupna
i jaka ¾ena, Kozarèanka, u rvanju sa usta¹ama, èetvoricu poobara u blato, a
ostale usta¹e, koje su posmatrale, iskidali su se od smeha, kako ih jedna
¾ena pobaca okolo kao snoplje. Poni¾eni, izvadili su no¾eve, uhvatili je i
odsekli joj dojku. Majka je izgubila svest, i tada su je zaklali. Sestricu
su samo bacili uvis i doèekali na no¾.

Spasenje

DEÈAK je bio u grupi logora¹a koji su sve to posmatrali. Jedan od starijih
rukom je zatvorio usta, da ne jaukne za majkom i sestrom, da se ne oda i
bude sledeæi pod usta¹kim no¾em.
Pre¾ivelo je kozaraèko dete i odvoðenje na streljanje, i mnoga druga muèenja
i bolesti u logorima, ali æe se do kraja ¾ivota seæati dana kada je spasen i
svog anðela-spasioca.
- Bilo je to u jesen 1944. godine, kada su nas, grupu dece, ponovo odveli u
Zavod za gluvonemu decu. Paveliæ je dozvolio da Zagrepèani uzimaju decu pod
uslovom da im promene ime, da ih vaspitavaju u duhu hrvatstva i usta¹tva, te
da zatru svaki trag porekla toj deci - prièa Gojko.
Blanka Novakoviæ je bila zagrebaèka intelektualka, ¾enevski student,
bogata¹ica, otac joj je bio senator, graðevinski preduzetnik, a bila je
udata za Stjepana Novakoviæa graðevinskog in¾enjera.
- Ako postoji anðeo, to je bila ona. Kada je èula za taj logor-prihvatili¹te
dece, ona je odmah uzela sedmoro srpske dece - prièa Gojko. - Kada je do¹la
do mene, ja sam bio na samrti sa nekih

petnaestak raznih bolesti: difterija, dizenterija, upala pluæa, upala
porebrice, rahitis, gliste, u¹i... Na glavi je imala maramu, i ja sam u onoj
agoniji, kako ju je obasjalo sunce, pomislio da je moja mama i povikao sam:
"Mama, vodi me odavde!" To joj je, valjda, osim humanih, pobudilo i
majèinske oseæaje, jer nije imala svoje dece, uzela me u naruèje i ponela
prema kapiji.

Novi dom

A NA kapiji - poslednja prepreka.
- Usta¹a me pita: "Hoæe¹ da ide¹ sa ovom tetom?" Ja tada malo dolazim sebi
iz onog bunila, gledam u usta¹u, pa u nju i ka¾em: "Neæu!" A taj usta¹a
odmah doèeka: "Ma milostiva, mali ima pravo, dok doðete do kuæe on æe
umreti". Ona se iznenadila pa me pita: "A sinko, za¹to neæe¹?" Ja gledam u
nju, vidim neka dobrota, ne¾nost isijava joj iz oèiju, pa ka¾em: "Hoæu, ali
da uzme¹ i mog prijatelja Bo¹ka". A taj Bo¹ko je bio zdrav deèak, rodom sa
Korduna, koji je pola svoje hrane delio sa mnom, onako iznemoglim.
Tog dana Blanka je osim sedmoro ranije uzete dece, spasla i Gojka i Bo¹ka.
Sve je udomila kod prijatelja, a Gojka je uzela sebi. Oporavila ga od
bolesti i posle ¹kolovala pod imenom Vojko Novakoviæ.
Gojka je 1949. godine prona¹ao otac-partizan, koji je tra¾io familiju
izgubljenu u ratu. Kada je preminuo pooèim Stjepan, 1954, Gojko je napustio
Zagreb i oti¹ao na dalje ¹kolovanje u Tehnièku ¹kolu u Beogradu. Blanka je
umrla tri godine kasnije. Do kraja ¾ivota poseæivala je Gojka dok je bio na
¹kolovanju u Beogradu.

IZ "DNEVNIKA DIANE BUDISAVLjEVIÆ"
4. avgust 1942, Jasenovac
"Pro¹la sam kroz èitav logor i govorila ¾enama da æu preuzeti decu. Bilo je
mnogo te¹ko bolesnih ¾ena i dece. Le¾ali su na zemlji. ®ele da mi predaju
mnogo dece koja su te¹ko bolesna, èudnovato plava u licu. Ka¾em da ne smem
da dovedem te¹ko bolesnu decu. Znam da u Zagrebu nema moguænosti za sme¹taj.
Ne mo¾emo da ih smestimo u ustanove sa zdravom decom, jer æe nam sva umreti.
Bilo je stra¹no ¹to nisam majkama, u njihovom oèaju, mogla pomoæi. (...)
Po¾urivala sam polazak, znajuæi da me nestrpljivo oèekuju. Napunili smo 15
kola s decom i poslali ih na kolodvor. Kao i prethodnog dana, upozoravam
veæe deèake da se prilikom vo¾nje kroz logor sagnu i budu potpuno tihi. Jako
se bojim da æe mi opet deèake zadr¾ati, ako budu smatrali da su stariji od
14 godina. (...)
Bio je to naporan dan, pun straviènih utisaka, jada i oèaja, utisaka koji su
me dugo progonili i te ¾alosne spoznaje su verovatno bile uzrok mom
dugotrajnom pobolevanju.
Polazimo oko 23 èasa, s 1.200 dece. Imala sam dojenèad koju sam opet
pa¾ljivo pokrila belim omotnim papirom, jer noæ je bila hladna."

CISTERNA
U LOGOR su nam dovozili cisternu za vodu koja je sa stra¾nje strane imala
vrata. Usta¹e su nam govorile: "Hajte, deco, vodimo vas mamama i tatama
kuæi". Deca nagrnu u cisternu, to je cika, vriska. Ja se nisam gurao jer su
mi mamu veæ zaklali, a za oca sam znao da je u partizanima. Kad napune
cisternu decom, zatvore je, negde usput puste gas i podave ih, pa se vrate
po jo¹ dece - svedoèi Gojko.

DUMBOVIÆ
U PRILOGU "Dnevnika" meðu dokumentima su i transportne liste dece iz logora
Sisak u jesen 1942, kada je Gojko Kne¾eviæ, skupa sa stotinama kozaraèke
dece, i prebaèen u Zagreb. Evidenciju dece koja su stizala u Sisak radio je
Ante Dumboviæ, uèitelj i blizak Dianin saradnik. On je, verovatno, i pomogao
da se saèuva Gojkov identitet.

VEÆA OD ©INDLERA
* Austrijanka udata za Srbina, organizovala je akciju spasavanja srpske dece
iz usta¹kih logora u vreme NDH.
* Decu sa Kozare, Korduna, iz hrvatskih i bosanskih sela, leèila je u
Zagrebu i poku¹avala da naðe familije koje bi ih podizale.
* Popisala je oko 12.000 mali¹ana u svoju kartoteku, kako bi im saèuvala
imena vratila ih roditeljima posle rata.
* Imala je podr¹ku uskog kruga ljudi, i svi su rizikovali svoje ¾ivote zbog
srpske dece. Protiv nje i saradnika bile su usta¹ke vlasti, a posle rata je
pala i u nemilost komunista.
* Umrla je gotovo zaboravljena, u Insbruku, u Austriji. Njeno ime ne nosi
nijedna ulica, ni institucija u Srbiji, Bosni ili Hrvatskoj. Nema je u
ud¾benicima, nema ni knjige ni filma o njoj.
Sutra: Sudbine nestale u arhivama

http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=10&status=jedna&vest=175790&title
_add=Pre%C5%BEiveo%20pakao%20Jasenovca&kword_add=logor%2C%20diana%20budisavl
jevic

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to: