novosti.rs
<http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/politika/aktuelno.289.html:630248-Alek
sandar-Vucic-Na-srpskoj-sam-strani-zato-zele-da-me-sruse>

Aleksandar Vučić: Na srpskoj sam strani, zato žele da me sruše!

Milan BABOVIĆ - Predrag VASILjEVIĆ

Predsednik Vlade o tenzijama u pregovorima sa Prištinom, ćutanju Evrope,
pritiscima velikih sila, odnosima sa Moskvom, predsedničkim izborima,
ekonomiji...

SRBIJA se nalazi u ozbiljnoj i teškoj poziciji. Dok iznutra uređujemo kuću,
neko spolja pokušava da nas destabilizuje. Nekome očigledno smeta što više
nismo džak za udaranje i što više nismo zemlja koja propada i bankrotira.
Brine me što sve manje toga zavisi od nas.

Sa ovom zabrinjavajućom porukom dočekao nas je predsednik Vlade Srbije
Aleksandar Vučić, u krugu niške kasarne "Mija Stanimirović", gde sa
ministrima provodi ove radne dane.

Taj vojnički ambijent mu, kaže, odgovara. Tu mu je, kako tvrdi, mirnije i
udobnije nego u hotelu, ali ga podjednako kao u zgradi u Nemanjinoj 11
pritiskaju ozbiljni izazovi pred kojima je naša zemlja.

* Da li smo posle briselskog zahteva da predamo Albancima imovinu na Kosovu
praktično udarili u zid na putu ka EU?

- Ne mogu da govorim na takav način. Verujem da je u politici uvek moguć
kompromis i da možemo odgovorno da nastavimo svoj evropski put, ali je
apsolutno tačno da se nalazimo u izuzetno teškoj situaciji. Pokušavamo da
rešavamo stvari iznutra. Pokušavamo da čistimo našu kuću, sve su lepše
slike, vaze, tepih, ali odjedanput zbog svega što dolazi sa strane kao da
nam se krov urušava, kao da dom prokišnjava, a mi ni krivi ni dužni.

* Ako velike sile i dalje budu odbijale da se pregovara o imovini na KiM i
nastavesa zahtevom da Albancima sve predamo, šta će biti potez Srbije?

- Nije mi jasno zašto su pokrenuli "Trepču" odjednom, kao da je tajming
odabran. Šta je cilj? Osim ako neko ne želi destabilizaciju. Ne verujem da
su Albanci ovo mogli da sprovedu sami, a da neko na to nije blagonaklono
pogledao.

* Na koga mislite konkretno?

- Na sve. Na celu međunarodnu zajednicu. Svi ćute. Brisel je saopštio
"primili smo k znanju ono što je Vučić rekao". Pa dobro. Šta sad ja treba da
kažem - primili smo i mi k znanju.

* Preti li nam trajno zamrzavanje pregovora sa Briselom, ako Prištini ne
predamo "Trepču" i "Telekom"?

- Gledaćemo ako možemo da nastavimo razgovore. Niko ne može da vam kaže da
je sve zakucano i da ne može da se promeni. Takve stvari ne mogu da postoje
u politici. Ali, oko "Trepče" ni na šta ne možemo da pristanemo. Sporazum o
"Telekomu" je u redu, a akcioni plan u domenu imovine i broja antena mora da
se promeni.

* Šta ako neko silom pokuša da preuzme "Trepču" i faktički sever Kosova?

- Daćemo sve od sebe da sačuvamo mir i stabilnost. Nadam se i verujem da
niko neće pokušati da primeni silu. U slučaju da to neko pokuša, ta njihova
sila će biti nedovoljna. Tačka. Svi koji me poznaju i koji su čuli moje
reči, dobro su shvatili tu poruku. Ne zaboravite i da sam nekim drugim rekao
da neće biti nove "Oluje". Neka niko ne pomisli da će biti jednostavno i
lako tući srpski narod. To vreme je prošlo. Prihvatamo bezbroj kompromisa i
nikog nećemo da diramo. Ali, uništenje i progon srpskog naroda nećemo
dozvoliti.

* Jeste li tražili razgovore oko "Trepče"?

- Nismo, jer ih nismo ni imali. A stalno smo tražili da se priča o imovini.

* Niko iz EU nije s vama kontaktirao povodom aktuelnog spora?

- Ne. Razumem ih. Nemaju šta da mi kažu.

* Kako gledate na poruke predsednika Nikolića da bi Brisel trebalo jasno da
nam kaže da li moramo da se odreknemo Kosova da bismo ušli u EU?

- To je pitanje taktike. Predsednika poštujem, ali za nas je važno da budemo
na evropskom putu, da sebe menjamo i uvodimo principe. Na kraju, da li ćemo
biti u EU uvek je odluka na nama, i danas i za dve i za tri godine. Imam
nešto blaži pristup, ali uvek poštujem reči gospodina Nikolića.

* Koliko dugo još možemo da održavamo najbolje odnose sa Rusijom, a da
dobijamo podršku Zapada i idemo ka EU? Jesmo li i na toj temi ušli u tesnac?

- Nas iz Evrope ne pitaju kad oni sa Rusijom ugovaraju "Severni tok 2". Oni
imaju pravo na njega, a mi nemamo pravo na "Južni tok". Sve vreme radim za
našu zemlju i to je jedina svetinja i jedina ljubav. Mi smo nezavisna
zemlja. Dakle, jesmo na evropskom putu, imamo dobre odnose sa Rusijom i
nećemo joj uvoditi sankcije. Narod može da izabere nekog drugog i neku drugu
stranu i to je legitimno. Ja ću uvek da izaberem srpsku stranu. A to nikome
ne odgovara i zato nas napadaju sa svih strana.

* Spekuliše se da je Medvedev otkazao posetu jer navodno nismo udovoljili
svim ruskim zahtevima oko pripreme njegovog dolaska?

- Ne verujem u to. Verujem u reči ambasadora Čepurina koji korektno o tome
govori. Nisam dobio informacije o kojima pričate i niko mi ih na takav način
nije saopštio. Kad god premijer Ruske Federacije bude poželeo da dođe, dobro
je došao.

* Da li biste podržali kandidaturu Nikolića, ako odluči da obnovi mandat?
Stiče se utisak da ste vi lično i vaša stranka rezervisani povodom
podrške...

- Stranka će za manje od šest meseci odlučiti ko će biti kandidat. Podržaću
čoveka za koga mislim da vredi. Mislim da je Tomislav Nikolić veoma dobro
obavljao posao.

KINEZI NAM UKIDAJU VIZE! TOKOM razgovora premijer Vučić nam je otkrio da
kineski ambasador u nedelju veče dolazi u Niš da potpišu protokol, kojim
naša država ukida vize za Kineze i obratno! - To smo se sa našim
prijateljima dogovorili za tri dana. To je velika stvar za našu zemlju -
rekao nam je Vučić.

* Zašto vas politička čaršija neumorno kandiduje za predsednika, a vi uporno
ponavljate da nećete u trku?

- Reč je o čistoj patologiji. To smišljaju ljudi koji znaju da ne mogu da me
pobede. I onda projektuju šta bi oni radili da su na mom mestu. Polaze od
sebe, oni bi to uradili. Ja to neću da uradim. Vredno obavljam posao
predsednika vlade i živim za to i radim po ceo dan. Ja nisam za predsednika.
Ne bih mogao taj posao da obavljam. Ma, ne pada mi na pamet.

* Verujete li da se opozicija može ujediniti oko jednog kandidata, što bi
vam otežalo posao?

- Uopšte me ne interesuje. Neka rade šta god hoće.

* Da li će Zapad imati svog aduta na predsedničkim izborima?

- Imaće ih više, ali reći će da to nisu njihovi kandidati. Više od izbora
zapada, istoka i ostalih verujem u pobedu našeg naroda.

* Znate li koje to sile ulažu u vaše protivnike?

- Nije to ni tajna. Samo neka ulažu više. Te pare će se ionako potrošiti u
"Delta sitiju" i "Ušću".

*Smeta li vam i to što koalicioni partneri najavljuju kandidature?

- Zamolio sam ih sve na vladi da prekinu javno da se bave predsedničkim
izborima i da se više bave svojim poslom. Kad dođe vreme za to neka se
kandiduje ko god želi, kao što i meni niko ne može da oduzme pravo da
podržim onoga koga budem želeo.

* Kada će građani vaše brojke o BDP osetiti u novčanicima?

- Ako ne budemo ugroženi nestabilnošću spolja, neće biti dovoljan novac koji
neki ulažu da nas destabilizuju iznutra. Imaćemo zlatno doba za našu
ekonomiju. Potrebne su nam tri-četiri godine rasta od preko tri odsto. Tad
možemo da se zadužimo za milijardu, a da se ne vidi jer ostane isti odnos
javnog duga prema BDP.

* Je li gotovo sa stezanjem kaiša?

- Posle mera štednje, ono na čemu ćemo zasnivati politiku je - ekonomski
rast. Prvi put smo, recimo, ozbiljno razgovarali o izgradnji metroa sa
Francuzima. O tome može da se pregovara zato što imamo evidentan rast. A
rast će omogućiti veće plate i penzije. Očekujem da penzioneri pred kraj
godine dobiju jednokratnu pomoć, a vrlo brzo i stalnu povišicu. Povećaćemo
plate i vojsci.

DA "NOVOSTI" BUDU JOŠ USPEŠNIJE

* PODRŽAVATE li predlog ministra kulture da se pitanje vlasništva u
kompaniji "Novosti" reši do kraja godine?

- Želim mu mnogo uspeha i da sve to reši i raspetlja. A vama za 63. rođendan
želim da budete vredni, svoji i još uspešniji.

* Hoćete li prekinuti kašnjenje radova na putnim koridorima?

- Imaćemo više kilometara auto-puta od Hrvatske, a imali smo dvostruko
manje. Pored koridora 10 i 11, gradićemo i moravski koridor, gde ćemo
pozvati američke kompanije kako bismo najbrže završili posao. Gradimo i
škole, fabrike, bolnice, obnavljamo crkve. Polako stvari idu nabolje. Oni
koji dođu posle nas neće moći ni da okreče ono što ćemo da napravimo.

* Vučić u svojoj "vojničkoj sobi"

MOLIO SAM DA VRATE PETRIČIĆA

* VAŠI politički rivali govore da ste vrhovni cenzor u državi. Jeste li
imali uticaj na smene pojedinih urednika ili otkazivanje saradnje Petričiću
u "Politici"?

- Vidim da je veoma popularna politička parola - "Vučić me je otpustio".
Molio sam ljude u "Politici" da vrate Petričića, oni pristali, ali je on
dobio veće pare na drugom mestu. Nije mi smetao. Mogao je da me mrzi do mile
volje. Inače, ovde su najzaštićeniji oni koji opsuju majku Vučiću, jer tim
borcima za ljudska prava niko ništa ne sme. A ako pohvališ vladu, odmah si
budala i kreten. Ne plašim se tog žigosanja. Ali, neću da plaćam reket
"Tabloidu" i ostalima koji pišu da sam peder, da mi je brat vlasnik
restorana "Franš" i "Madera"...

SAVAMALA JE SKUPA KAMPANjA

* ZAŠTO je izostala politička odgovornost za slučaj "Savamala"? Da li vam
odugovlačenje oko imena odgovornih samo nanosi štetu?

- U tu temu je uloženo 4,5 miliona evra kako bi se napravila kampanja. Da se
nije desila "Savamala" našli bi neku drugu temu za rušenje vlade. Naravno da
treba utvrditi svaku vrstu odgovornosti, ali takvih događaja ima na stotine
dnevno. Neću da se povlačim zbog tri bespravno podignute barake koje je neko
na najgluplji način srušio.

Одговори путем е-поште