dw.com
<https://www.dw.com/sr/oaza-romske-kulture/a-48614143?maca=ser-newsletter_se
rbian-2425-html-newsletter>

Oaza romske kulture | DW | 06.05.2019

Deutsche Welle (www.dw.com)

4-5 minutes

  _____

U Nišu je otvoren prvi romski kulturni centar u Srbiji. Oni koji su
učestvovali u njegovom otvaranju kažu da je to značajan doprinos
„integraciji bez asimilacije“ te da bi u Nišu trebalo da nastane oaza romske
kulture.

Uz romsku himnu „Đelem đelem“ i pesmu „Ederlezi“ svečano je otvoren prvi
Romski kulturni centar u Srbiji. U Niš, u kojem prema zvaničnim statistikama
živi oko 7.000 Roma, došli su mnogi poštovaoci romske kulture, među kojima i
poznati umetnici.

„Ne samo u Srbiji, u celom regionu je to prvi Romski kulturni centar. Ono
što od kulturnih centara u svetu funkcioniše, to znam dobro, to je onaj u
Rusiji koji vodi akademik istoričar Nadežda Demeter i jedan je u
Hajderbergu, Romani Rose. Treći je u Nišu“, ponosno ističe Osman Balić,
Nišlija i direktor Yurom centra koji je jedan od zaslužnih za ovu ustanovu
kulture.

Zato, kaže, Niš i Romi imaju ogromnu odgovornost da Romski kulturni centar
održe kao instituciju koja će kao transfer znanja i iskustava pokrenuti
promenu sistema vrednosti. Na otvaranju, među zvanicama je bila i prva
romska operska pevačica u Srbiji Nataša Tasić Knežević.

Nataša Tasić Knežević

„Ima nekoliko razloga zašto je ovaj kulturni centar bitan. Niš kao grad na
jugu ima fantastično Narodno pozorište za koje se nadam da će jednog dana
dobiti i operu, a imamo izuzetno talentovane mlade ljude koji zaslužuju da
jednog dana kada ja odem u penziju nastave ovaj put“, kaže ova umetnica za
DW.

„Možemo da uradimo mnogo kada je kultura u pitanju i od Roma mnogo može da
se nauči o ljubavi, slobodi, poštovanju. Romi mogu da budu zaista izuzetno
važni za razvoj kulturnih sadržaja ne samo u Srbiji, nego u Evropi, posebno
što su večita inspiracija kompozitorima, vajarima, vizuelnim umetnicima,
filmskim umetnicima“, dodaje Tasić Knežević.

Važna podrška grada

Grad Niš je ujedno i prva lokalna samouprava koja je pomogla stvaranje
ovakvog centra i u svoj budžet stavila posebnu budžetsku liniju za Rome..
„Naše zadovoljstvo je utoliko veće jer su naši Romi decenijama na ovo
čekali. Ono što je značajno je ostvarivanje lokalnog akcionog plana, a dalje
je značajan doprinos grada, ne samo u očuvanju identiteta, istorije,
tradicije, kulture i jezika, već i u pružanju podrške unapređenju svih
potencijala u samoj romskoj zajednici“, rekao je gradonačelnik Darko
Bulatović.

<about:reader?url=https%3A%2F%2Fwww.dw.com%2Fsr%2Foaza-romske-kulture%2Fa-48
614143%3Fmaca%3Dser-newsletter_serbian-2425-html-newsletter>

Osman Balić

Osman Balić priznaje da je prijatno iznenađen podrškom grada. Kaže da nije
očekivao tako brzu reakciju i da je srećan što je sporazumom o finansiranju
podrška grada sigurna i u narednom periodu. Ističe da je osnivanje romskog
kulturnog centra za njega izuzetno važno.

„To je moj otac meni u amanet ostavio. Poslednje ozbiljno društvo za nauku,
prosvetu, kulturu i socijalna pitanja vodio je moj otac sedamdeset i neke.
On je formirao komisiju za proučavanje života i običaja Roma u srpskoj
akademiji nauka. I evo pola veka kasnije… “, kroz osmeh kaže Osman za DW.

Ističe da ima velike planove za koje treba i vremena i novca. Prvo što
najavljuje su obuke za kulturni menadžment, zatim obuke za koreografe, a
među poznatim ličnostima koje će dolaziti biće i pomenuta Nadežda Demeter i
režiser Rahim Burhan. Naumio je, kaže, da kulturni centar izgleda „svetski“
te da ima i dokumentacioni centar.

Balić najavljuje i formiranje programskog saveta u kome će biti značajni
pojedinci. Jedan od njih, sociolog religije Dragan Todorović, takođe ističe
važnost ovakve ustanove: „Mi koji se bavimo ovim pitanjima govorimo da
integracija Roma u Srbiji treba da se dešava mimo asimilacije. Ovo je sad
najbolji primer“, smatra sociolog.

Čitajte nas i preko DW-aplikacije za Android <https://app.adjust.com/ltndb9>

Одговори путем е-поште