Hej

Med risiko for at spamme, så prøver jeg lige at sende den her igen, da den vist
ikke kom igennem første gang.

Er der nogen forskel på hvordan adjektiver der ender på "ende" opføre sig
bøjningsmæssig og så andre ubøjelige adjektiver?

Det eneste jeg lige kan komme i tanke om er at man skal være opmærksom på
genitiv på ord der ender op s, z og x!

http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Dansk/dansk/dansk_%28B%C3%B8jningsforhold%29

Kan ubøjelige adjektiver bøjes genitiv?

Og også på ubøjelige adjektiver der ikke ender på "e"?

Vi
 har i dag en ordklasse "Adjektiv, ender på -ende", og så har jeg lige
lavet en ny "Adjektiv, ubøj." som jeg synes var mere sigende. Men hvis
de dækker over det samme ville det nok være smartere at omdøbe den
første og så flytte det ene ord jeg har tilføjet den nye!

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

Ordeksempler:

Adjektiver der ender på -ende:
dødirriterende
dødlignende
dødbringende
dybtliggende
dybttænkende
dybtborende
dybtgående
dyberegående
dybereliggende
dundrende
drønspændende
drøvtyggende
dræbende
drivende
dobbeltvirkende
dobbeltklæbende

Andre ubøjelige adjektiver:
ekstra
baglæns
bordeaux
petrol
pokkers

--
Send en e-mail til stavekontrol+unsubscr...@da.libreoffice.org for
instruktioner om hvordan du ophæver dit abonnement