Hej
Hvordan skal vi opmærke et ord som café?

café sb., -en, -er, -erne (jf. § 5.2), i sms. café-, fx cafébord, cafémad

"café" skal lægges ind som 2 ord, for at kunne sætte fugeelement Ø på begge
varianter "cafe" og "café".
"cafe" er stærkt bøjet: "cafe, cafes, cafeen, cafeens, cafeer, ...." da vi har
valgt at fælleskøn der ender på e bøjes -n -r.
"café" ender ikke på e men på é, så den vil blive bøjet -en -er hvis den
opmærkes som fælleskøn.
Skal vi opmærke "café" i den komprimerede form som fælleskøn, eller skal den
opmærkes som stærkt bøjet?
Pt. er der ca. 40 ord ender på é, som er opmærket som fælleskøn.
I RO pre-2012 findes der 93.
Jeg har lavet en test der fanger, hvis "café" lægges ind som fælleskøn og
"cafe" fejlagtig bliver lagt ind som fælleskøn også! Da jeg opdagede jeg havde
lavet en fejl på nogle ord, som så viste sig at være 8 styk.

Jeg hælder selv mest til den komprimerede form som fælleskøn, selv om det er
forvirrende at det samme ord bøjes på 2 forskellige måder.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg

--
Send en e-mail til stavekontrol+unsubscr...@da.libreoffice.org for
instruktioner om hvordan du ophæver dit abonnement