31. maj/svibanj, 2001 21:27

BRACA KARIC: BLISKI SVIMA, BILI I BICE

Branka TRIVIC- Jugoslav COSIC - Branka MIHAJLOVIC

BRACA KARIC SU BILI JEDNAKO AKTIVNI U MILOSEVICEVOJ, KAO I DANAS, U
POSTMILOSEVICEVSKOJ ERI, PRE SVEGA U POKUSAJIMA OSVAJANJA UTICAJA U
MEDIJSKOM I JAVNOM SEKTORU. KO SU KARICI? ODAKLE POTICE NJIHOV NOVAC? DA LI
SU NJIHOVE DONACIJE, FONDACIJE I NAGRADE SREDSTVO ZA PRANJE NELEGALNO
ZARADJENOG NOVCA? STA CE NOVA VLAST CINITI SA CARSTVOM OVE BRACE? DA LI SU
NEKI AKTUELNI POLITICARI U KARICIMA PREPOZNALI POTENCIJALNOG PRIVATNOG
MEDIJSKOG MOGULA, NA KOGA SE MOZE LEGITIMNO VRSITI UTICAJ? JE LI ZBOG TOGA
DRZAVNA TELEVIZIJA "PUSTENA NIZ VODU"?

Nema cvrstih dokaza da je kompanija Braca Karic deo piramide vlasti posle 5.
oktobra na isti nacin na koji je to bila do 5. oktobra, ali nema ni razloga
verovati da ce njena borba za politicki, privredni i medijski uticaj u
Srbiji prestati. Karici su prosle godine tuzili moskovski nedeljnik
Komersant zbog tvrdnji da su bili jedan od glavnih sponzora Milosevicevog
rezima, zahvaljujuci kome su dobijali najisplatljivije poslove. Ispostavilo
se ipak da ce, iako tvrde da nisu imali nikakve privilegije u vreme
Milosevica, Karici morati da plate porezni ekstra profit.

Bogoljub Karic je nedavno bio gost na televiziji Politika. Kolega Jugoslav
Cosic najpre mu je postavio ovo pitanje:

Koliko para ste dobili iz primarne emisije?

KARIC

Taj fond primarne emisije je vracen. U tim uslovima, u tom vremenu su i
paceni porezi i sve ostalo sto je trebalo. Nasa kompanija nikada nije mogla
da kupi ni jedan cent, ni jednu marku iz Banke Jugoslavije.

RFE

Ne razumem samo vasu spremnost da platite sve ono sto drzava trazi, ako ste
potpuno sigurni da ste to vec platili.

KARIC

Ja samo kazem da cemo platiti ako moramo.

RFE

To obicno u svetu nije tajna: koliko ukupno vredi vasa kompanija?

KARIC

U Jugoslaviji ne vredi mnogo i to je sve na zalost vise prica nego neka
stvarnost. Nasa kompanija nije imala mogucnosti za razvoj. Ukupan nas prihod
za ovih deset godina u Jugoslaviji ne verujem da prelazi dvesta miliona
maraka. Imali smo velike poreze. Danas je finansijska republicka policija
vratila 195 miliona vise placenog poreza.

RFE

Da li ste koristili svoje politicke pozicije za poslovanje u ovoj zemlji?

KARIC

Ja nikada nisam imao nikakve politicke pozicije. Kakve pozicije?

RFE

Jeste li bliski sadasnjoj vlasti?

KARIC

Ja sam blizak svima bio i bicu sutra. Mora tako da bude. Ja sam poslovan
covek. Nema biznisa bez politike. Je li vam jasno?

* * *

Tako su, dakle, Karici spremni da i danas budu uz vlast. Postavlja se
medutim pitanje moze li ta vlast, cak i u krajnjoj ekonomskoj nuzdi, bez
opasnosti po demokratiju i pravni poredak neupitno prihvatiti njihovo
netransparentno finansijsko carstvo. Mi se medutim okrecemo pitanju kako
zastititi medijski, obrazovni i javni prostor od Karicevih mecenaskih,
odnosno pseudo-mecenaskih poteza. Smeju li nezavisni novinari, intelektualci
i poslanici kulture primati nagrade iz Karicevog fonda ako postoji dobra
doza poduzrenja da se takvim fondacijama oprao ili jos uvek pere prljavo
zaradeni novac, odnosno zaobilaze poreske obaveze? Nije li nuzno najpre
preispitati legitimitet, i finansijski i moralni, takvog jednog fonda?

Borka Pavicevic, ciji centar radi svih ovih godina na dekontaminaciji
zagadenog prostora, kaze da je slucaj Karicevih nagrada, koje su otisle u
ruke uglednih novinara nezavisnih medija, otvorio korisnu polemiku i da je
vreme da se pogleda unazad sta je ko radio u protekloj deceniji...

PAVICEVIC

...u kojoj su ljudi, kao sto su Karici, ostvarili svoje finansijske
imperije. Vi naime ne mozete sprovesti takse, sve legalne procese u jednom
drustvu, ako usvojite da ono sto je kriminalizovano i dalje postoji. Sto se
ovog tranzicionog perioda tice, potpuno je jasno da sada naravno u ovoj fazi
drustvo pokusava da napravi most, odnosno da se preko nekih lica ili preko
nekih delatnosti ta svoja pozicija svede na kupovine ljudi, jer vi hocete da
ostavite i svojoj deci sto ste stekli. Dakle, ne smatram da treba omoguciti
ljudima te vrste da izvrse tranziciju na taj nacin sto ce svojim drustvenim
akcijama legalizovati svoju poziciju.

Legalizovanje pozicije, razapinjanje mosta izmedu Miloseviceve i
postmilosevicevske ere je cilj koji Karicevo carstvo ne moze prikriti.
Svedoci o tome i spisak nagradenih u nekoliko proteklih godina: Dusan
Kanazir, Aleksandar Despic, Dejan Medakovic, Sima Markovic, Rade Mihalcic,
Peter Handke, Radmila Bakocevic. Spisku nagradenih ove godine, uz Ljubomira
Simovica i kolumniste NIN-a Milivoja Glisica, dodata je i ugledna novinarka,
glavna urednica televizije B-92 Bojana Lekic, sto je izazvalo mnogo
kontroverzija u medijskoj javnosti.

* * *

Rade Veljanovski iz komisije za izradu zakona o javnom informisanju i
radio-difuziji kaze da je imperija Karic nastajala kao jedan od kapaciteta
proslog rezima i ekonomski i medijski. Kako su nastajali u ekonomskom
smislu? Tako sto im je rezim otvorio i primarnu emisiju i banke i carine, i
izvoz i uvoz, i prostore u Rusiji i Kini, a tako su nastajali i u medijskom
smislu: dobijajuci dozvole i frekvencije mimo zakona. Posle donosenja novog
zakona o javnom informisanju, radio-difuziji i telekomunikacijama sve sto
trenutno postoji u etaru od televizijskih i radio stanica morace da prode
kroz konkurs, kaze Veljanovski:

VELJANOVSKI

Tu niko nece imati pardona. Ne samo to, nego ce Radio-difuzni savez ceniti
ponasanje svih tih medija u periodu kada smo svi ovde imali velike probleme
sa stalim rezimom. Dakle, sasvim je legitimno i cak i od organa Evrope imamo
takve sugestije do odreden plus imaju oni koji su se borili za
demokratizaciju drustva i protiv rezima Slobodana Milosevica, a da odreden
minus imaju oni koji su podrzavali taj rezim.

RFE

Sta se u tom smislu moze ocekivati da ce se dogoditi sa televizijom BK?

VELJANOVSKI

Televizija BK, kao i svi ostali koji budu konkurisali za frekvencije, morace
da prilozi programski elaborat, morace da dokaze da li ima dovoljno
profesionalnu tehniku i pretpostavljam da te dve stvari njima nece biti
problem. Ali morace i trecu stvar da uradi, a to je da pokaze
transparentnost finansijskih izvora kojima raspolaze. Posto vec sada znamo
kako Karici reaguju na novi zakon o ekstra porezima, i sami su svesni da ce
morati da plate jedan deo tih poreza, jer su imali privilegovan polozaj. Vec
samim tim mi imamo indicija da njihov materijalni status nije na sasvim
posten nacin dosegnut, vec da je to bilo uz pomoc rezima. Ponovo kazem da
oni koji su uz pomoc rezima dolazili i do novca i do frekvencija i do
ostalih uslova, imace otezavajuce okolnosti.

Miodrag Isakov, jedan od lidera DOS-a i jedno vreme kandidat za generalnog
direktora RTS-a, kaze da Karici ocigledno zele da legalizuju svoj biznis, da
raznim donacijama, nagradama i slicnim, demonstriraju zaista takvu zelju, a
da je interes dela vlasti da drzi u saci jednog takvog medijskog magnata,
jer privatne televizije postaju zanimljivije i lakse za uticaj nego RTS.

ISAKOV

U tom kontekstu treba posmatrati i poziciju kompanije Brace Karic i njihovo
naravno sadasnje ponasanje i ponasanje drugih koji su imali slicne uslove i
stekli slicna bogatstva. To se na medijskom prostoru, ja mislim, najbolje
vidi, jer RTS je u velikoj i debeloj krizi, a ove privatne televizije sve
bolje stoje i sve bolje rade i to je ocigledno deo jedne politicke igre u
kojoj, moj utisak je bio dok sam bio kandidat za generalnog direktora RTS-a,
ne postoji neki veliki interes da se taj RTS oporavi i da postane velika i
najmocnija kuca u zemlji, jer je svima jasno da ona mora vrlo brzo prerasti
u neki javni servis i potpuno se odlepiti od vlasti i od njenog uticaja. U
tom smislu onda ta vlast nema ni interesa za RTS. Sta cemo mi da ulazemo u
televiziju na koju posle necemo moci imati uticaja, nego onda pustimo nju
neka se ona snalazi, neka se marginalizuje, neka propada u krajnjoj liniji,
a mi cemo svoj dnevni politicki interes ostvarivati preko privatniih
televizija, sto nam ne moze niko zameriti, jer ovo sto mora da se ustanovi
sa RTS je deo evropskih pravila. Ako hocemo u Evropu, mi cemo to prosto
morati uraditi. To se samo odnosi na drzavnu televiziju, ali zato ta pravila
ne vaze za privatne televizije i onda ce se, ja pretpostavljam, razni
politicari i razne politicke opcije nametati preko privatnih televizija i tu
sada taj njihov osecaj krivice, ako postoji taj puter na glavi koji imaju
brojne te privatne televizije koje su sluzile rezimu celo vreme, moze biti
razlog da sada opet podlegnu pritiscima nove politike i nove vlasti lakse
nego sto bi to recimo jedna nezavisna drzavna televizija ucinila. Meni se
cini da je to zapravo koncepcija jednog broja ljudi koji su sada u vlasti,
da se RTS pusti niz vodu, a da se zapravo dnevni politicki interesi
ostvaruju preko privatnih televizija, gde se u krajnjoj liniji to moze
uraditi i uticajem i koriscenjem njihovih ranijih grehova i novcem.

Da li ce nova vlast oprostiti imperiji Karic prethodne grehe?

VELJANOVSKI

Vec ima izvesnih pokazatelja da je nova vlast prenela na neki nacin da bude
kooperativna sa onima koji su stekli odredeno bogatstvo, pa postoje indicije
da se i na Karice blagonaklono gleda, jer postoje misljenja kako oni
podsticu male i srednje privrednike i kako bi bilo u ekonomskom pogledu
necelishodno da se jedno takvo cartsvo sada razori. Ali mi znamo da je u
drugim drustvima, koja su mnogo ispred nas u celokupnom razvoju, u nekakvim
periodioma pre 200-300 godina bilo takvih slucajeva da su se na sumnjiv
nacin sticali profiti i kapitali, a onda je to na neki nacin oprano. I ovde
ce se dogoditi sasvim sigurno da se neki operu, ali bice dobro da sa jedne
strane bar budu dobro oporezovani, a ja bih kao novinar i covek koji se bavi
medijima jako voleo kada oni ne bi imali nikakav uticaj na medijsku sferu,
sto znaci na svest ljudi. Pa cemo se potruditi da bar u tom pogledu oni budu
mnogo manjeg uticaja nego sto su do sada bili.

Da li ce nastojanje o kome Veljanovski govori uroditi i plodom, ostaje da se
vidi. Da se vidi, dakle, da li ce pravna drzava i integritet medijske,
intelektualne i javne sfere spreciti da neki od barona Karic jednog dana
osvane kao srpski Gusinski, Zelezni ili, sacuvaj boze, Berlusconi.