Jedno letnje putovanje po DOS-ovini

Zabeleske

Jedan nemacki pisac (ne mogu momentalno da mu se setim ime) rece da
je jedino mesto na kome se stvarno nesto desava - zeleznicka stanica.
Odatle ljudi nekuda idu i tu ljudi odnekuda dolaze. Tu je pocetak i
kraj jedine vazne stvari a to je putovanje sto znaci upoznavanje
novih svetova i novih ljudi.

E, ovaj je otkrio ono sto sam ja znao vec kao dete i ako ga nisam
poznavao.
Sta ovaj pametnjakovic nije rekao je da su najinteresantniji oni koji
se muvaju po stanici a nikad sa nje nece nigde otputovati. Oni kojima
"vozovi uvek beze". Cini mi se da je Breht o tome napisao neku
monodramu bez reci.

Od uvek sam voleo stanice i vozove. Pogotovo one parne.  To je bio
voz a ne ovo danas. Niti dimi niti pravi galamu. Nisi svestan ni kad
je posao.

Nego da se vratim onome o cemu hocu da vam pricam:

Nadjem ja vremena kao i svake godine da odem oko pola deset uvece na
Zeleznicku stanicu u Beogradu da pogledam sta se desava. Pre se
desavalo mnogo jer smo bili stanica izmedju Istoka i Zapada pa su
vozovi odlazili u svim svetskim pravcima. Orient Expres, Simplon ....
Sad je sve to manje i tuznije ali ima, ima. Za Bec, Budimpestu,
Ljubljanu...

E, Ljubljanu...

Stignem ja bas pred polazak voza za Ljubljanu. Stoji: "Beograd,
Zagreb, Ljubljana na .... koloseku. Polazak u .... sati".
Vidim, dugacka kompozicija, puna k'o oko. Pitam prvog konduktera koga
sam video i koji je imao vremena za pricu:
"Jel' kasni ovaj voz Bratstva i jedinstva za Ljubljanu" (vreme
polaska naznaceno na tabli je vec bilo proslo).

"Ovo je nocni voz za Bar" - on ce meni.
"Kako Bar kad na tabli na pocetku koloseka stoji Ljubljana"?
"Za Ljubljanu je vec otisao a ovaj polazi u ..... sati".

Meni se prica pa se pravim k'o neznam pa kazem:
"Kako za Bar kad voz za Bar stoji tamo na .... koloseku".
"Odakle si ti, pita on mene"?
"Iz Beograda" - ponosno ja.
"Ti si bio iz Beograda ali ocigledno ne zivis vise stalno ovde. Svako
zna da je ovo nocni voz za Bar kojim putuje narod a da je ono drugo
nocni AUTO voz za Bar kojim putuju parajlije ili oni koji se prave
jednom godisnje da su takvi".
(Aha, pomislim ja i pozdravim se pa krenem u pravcu onog drugog
"barskog" voza).

Dugacak voz. Cetiri kuset vagona, troja spavaca kola. Znaci II i I
klasa. Iza njih vagoni za automobile na dva sprata. Automobili vec
pristizu. Vidim kako popunjavaju prvi sprat pa kad se on napunio
pocese da pune drugi. Ima ih puno domace proizvodnje - Zastave -ali
ima i puno onih stranih vrste "Miki pazario sam preko Crne gore
strahovit polovnjak iz Nemacke za 3.000 maraka". Dodje jedan takav
kao satro sportski auto sa farovima koji se mogu sklopiti u
karoseriju. Cim je stigao do prve poveznice izmedju dva vagona -
zaglavio se jer je karoserija spustena da bi auto izgledao
dinamicnije a dinamika mu ode u majcinu kod prve malo vece neravnine.
Krrrrrrk.... sulja "auspuf" po spojnici izmedju dva vagona da nije
zdravo.
"Ajde vrati se na ravno" kaze radnik zaduzen za utovar "i onako si
zadnji pa da ti ne nosim limuzinu na dusi". Pompezan dolazak se
pretvori u sramno povlacenje.

Posto ovde ocigledno nije vise imalo sta da se dozivi krenem ka glavi
voza. Kad tamo dasa sa crvenom sapkom - otpravnik.
"Kad polazi ovaj voz"?
"U 22 i 50 ako nadjemo lokomotivu".

Ja ga gledam glupo.

U tom trenutku cujem interfon: "Dolazi sestica". Da vidim ko je
"sestica". Cujem iz daljine nesto skripi - eto "sestice". Elektricna
lokomotiva neodredjene boje sa nesto zardjalih povrsina, rumunske
proizvodnje. Mogu da vam kazem da takvu lokomotivu ovde na Zapadu
nebi pustili da na sopstveni pogom ode ni do srota (otpada).
U redu, ko sljivi moje misljenje. Niko. Otpravnik vozova sav srecan,
putnici takodje a j necu da im kvarim. Masinovodja ima herojsko-
pobednicki izraz lica. Hvale ga sto je zrtvovao svoje slobodno vreme
da vozi voz. Heroj rada. I mene obuze neki osecaj ponosa - trudbenik
zrtvuje svoje slobodno vreme za pobedu socijalizma!

Putnici stoje na peronu, puse. Priblizava se vreme polaska (najavili
su zakasnjenje od pet minuta). Masinovodji prilazi neki kolega sa
paketicem u ruci. "Predaj ovo u toj i toj stanici. Sacekace te kolega
na peronu".
"Tamo ne stajem"
"Pa ne moras da stanes. Uspori malo pa izbaci ovo, nece se razbiti to
su neki kljucevi za srafljenje". Dogovorise se. Voz polako krece u 22
i 55. Oni sto su pusili uskacu u zadnjem trenutku u vagone. Vrata se
zatvaraju, svi masu, masem i ja. Volim da masem. Obuzima me tuga sto
oni putuju a ja ne. Voz pocne naglo da koci.
"Sta mu je" - pitam ja onog sa crvenom sapkom.
"Koci, proba kocnice, sve je u redu".
Voz pre nego sto su mu crvena "schlus" svetla nestala iza krivine
ponovi to jos jedno dvaput jer nikad se nezna.
"Ispratili ste nekoga"? - pita otpravnik koji je pre nekoliko minuta
gledao da li su svi putnici usli (briga za coveka) i vazno mahao na
"zeleno" nafiksanom dzepnom lampom sto je znacilo "Polazaaaak"!
"Da, ispratio sam voz". Tog trenutka sam pomislio da ce da me
proglasi za ludaka.
"Volite vozove"?
"Da"
"I ja" - rece sluzbenik i otskakuta preko koloseka ka novim radnim
pobedama.

Podjem ka izlazu jer sam se vec duze zadrzao nego sto sam planirao
kad...

Na peronu stoji frajer od dva metra visine i metra sirine,
cetrdesetih dodina, bermuda pantalone, sandale a tankim kaiscicima,
noge maljave. Pored njega ogroman kofer sa tockicima (ovo sto je sada
najnovije) sa drskom za vucenje. Voz ode a on gleda u pravcu
izlaza...!?

Aha, mislim ja ... interesantnoooooo!

I stvarno. Posle jedno cetiri-pet minuta cujemo mi (on i ja) iz
daljine "cak,cak,cak,cak".

ONA!

Simi papucice sa tupim vrhom, tanke stiklice, X noge. Mladja od
njega. Lepa?
Nije nego mladja i zna da se "prodaje". Crna ravna kosa do ramena,
siskice. Ono kao Kleopatra.
On gleda nju, ONA njega povrsno. ONA:
"Izgleda da sam malo zakasnila".
(IZGLEDA DA JE MALO ZAKASNILA!!?? To vam je kao ono "mama izgleda da
sam malo trudna").
Aaaaa, bice interesantno pomislih ali se prevarih. Umesto da pukne
sljaga ili bar da joj bude verbalno j......a majka cujem ja njega
kako cvili:
"Duso, nemoj da se sekiras, uzecemo taksi do prve stanice. Sticicemo
mi njega".
Mekani rmpalija se osvrte oko sebe i zapita prisutnog i kao ja
zainteresevovanog radnika koji je bio zaduzen za cistocu koloseka i
perona:
"Koja mu je prva stanica"?
"Valjevo" - skoro sa pobednickom zluradoscu saopsti "direktor" za
hifijenu.
"Nazdravlje" - pomislih ja i setih se kad sam pre jedno 8-9 godina
vozio svog skolskog druga za Jagodinu jer mu je pobegao auto voz za
Solun. A auto na vozu zakljucan i pod rucnom kocnicom a jedan od
prvih u redu! Ha, ha, al' bi bilo suljanje i lomljenje da nismo u
Jagodini sustigli voz. Jedino ....  do Jagodine je autoput a do
Valjeva ne.

Podjem za rmpalijom i lepoticom u pravcu izlaza. On nju prigrlio a ja
mislim:
"Ni Balkanci nisu ono sto su nekada bili".

Jovan Grbic - nocobdija

NSP Lista isprobava demokratiju u praksi