Reportaža
Sa Srbima na Kosovu, dok još nisu prodali kuce
Ti izbori nas ne interesuju
„Profesionalnim Srbima” njihov angažman se veoma isplati • Rada
Trajković – tvrde sagovornici našeg reportera – nema nikog na Kosovu •
Zašto na stolu vladike Artemija stoji američka zastava • Ispada da su
NATO, DOS i OVK istomišljenici

Desetak kilometara posle Raške – granica. Srpska policija poželela nam
je srećan put, a sa druge strane rampe belgijski vojnici samo su nam
mahnuli rukom, da nam je prolaz slobodan. Na prvi pogled, ništa se nije
promenilo. I pre godinu dana, kada sam poslednji put boravio na Kosovu,
stajali su belgijski vojnici. Put do Kosovske Mitrovice, – severni,
srpksi deo –  protekao je bez problema. Ovde je stanovništvo u ogromnoj
većini i oduvek bilo  srpsko.

Posetio sam na kratko „čuvare mosta”, koji su u gradu na Ibru slavljeni
kao narodni heroji. Pričaju da je trenutno mirno, ali su oprezni. Veruju
da će to potrajati samo do izbora, koje, kao što je poznato, UN, odnosno
UNMIK, organizuje na području Kosova i Metohija, 11. novembra.

Sedim u obližnjoj kafani, koja je, po meni, najbolji pokazatelj
rasploženja naroda. Nisam nikoga pronašao ko bi bio „za”. Razlog je
jednostavan. Veruju da je NATO već stvorio albansku državu i da Srbi
nemaju nikakve želje i žurbe, kako bi  sada  ovo činjenično stanje  –
svojim izlaskom na izbore –  i potvrdili. Argumenti Srba su  sledeći:
NATO–KFOR i UN–UNMIK u toku dvogodišnje okupacije Kosova i Metohija nisu
ništa učinili za Srbe, a gotovo sve želje Šiptara su ispunili. Na Kosovo
je, na primer,  u poslednje dve godine  vraćeno 80 Srba, a istovremeno
je isterano 250 000 Srba.  UNMIK je popravio pedeset srpskih kuća, a
petnaest hiljada šiptarskih, i tako redom. Imam utisak da dr Marko
Jakšić, dr Milan Ivanović, Oliver Ivanović  uživaju punu podršku Srba
ovog kraja.

Romska deca u srpskoj školi

Romsko naselje „Česma lug”, kod bivšeg vojnog remonta, u Kosovskoj
Mitrovici. Moj sagovornik je Aljilji Šućuri i njegova žena Muhiba.
Pričaju, kroz suze, kako su za dlaku izbegli smrt. Njihove najbliže
komšije, Šiptari, odmah po dolasku vojnika NATO sredinom juna 1999,
posetili su ih u njihovoj kući i ubeđivali celo posle podne da ne treba
ničega da se boje, a isti ti Albanci, njih četvorica, stigli su te
večeri, sa jasnom namerom da ih ubiju. Na sreću, u tom trenutku našli su
se blizu njihove kuće francuski vojnici, koji su ih spasili sigurne
smrti.

Njihova jedina greška bila je ta da su svoju decu slali oduvek u srpske
škole, a ne u albanske. U vezi sa predstojećim, izbora i popisom
stanovništva, Aljilji mi je kazao, da se tu mnogo manipuliše sa Romima.
Veliki broj Roma, naime, nose, šiptarska, odnosno, muslimanska imena i
Albanci ih danas, kao i u doba Tita, jednostavno ubrajaju u „Albance” i
tu leži razlog zašto se govorilo o 90 odsto Albanaca na Kosovu, dok je
njihova stvarna brojka verovatno negde oko 65%.

Razočarani su radom UN i brojnih humanitarnih organizacija kao i
zapadnih „nevladinih organizacija”. Romi u naselju imaju utisak da je
sve te organizacije interesovalo samo „stradanje Albanaca”. Neki su ih i
posetili, ali kada bismo mi, Romi, kazali, da su Albanci, a ne Srbi,
popalili naše kuće i pobili naše najmilije, samo bi se okrenuli i
vratili u Prištinu”, reče mi na koncu razgovora jedna Romkinja, kojoj su
Albanci silovali četrnaestogodišnju kćer.

Kao u rezervatu

Iz Zvečana kreće voz u 16.00. U svakom vagonu nalazi se nekoliko grčkih
vojnika iz sastava KFOR-a. To je veliki napredak. Pre nešto više od
godinu dana, kada sam poslednji put bio ovde,  voz nije bio čuvan i
često se događalo da su vagoni bili kamenovani, pošto su Šiptari znali
da su svi putnici Srbi. Sada su dva vagona rezervisana za Albance, a
četiri za Srbe. Voz je besplatan i troškove snosi UN.

U Kosovo Polje, bez ikakvih problema, stigli smo posle nešto više od
jednog časa vožnje.

I ovde su na železničkoj stanici prisutni vojnici NATO, koji pružaju
kakvu – takvu bezbednost. Kada sam pre petnaest meseci bio ovde, u mestu
je živelo još tri hiljade Srba, danas ih ih nema ni sedam stotina. A i
ti koji su još ostali, samo čekaju kupca, Šiptara. Pokazuju mi našu
crkvu u Kosovu Polju. Sve kuće, do još pre nekoliko meseci, bile su
srpske, a danas  – nema nijedne.

„Koji izbori? O čemu vi to pričate? O 11. novembru? Pa, ovde to nikog ne
interesuje. Ako ne verujete meni, pa vi izvolite da pitate ljude koji
sede u kafani”, i okrene za stolom oko koga su ljudi, uglavnom mlađi od
trideset godina, koji su se našli u  restoranu „Obala”, nedaleko od
manastira Gračanice.

Jedan od njih radi za UNMIK i zarađuje 1.500 nem. maraka: „Koja je
budućnost Srba na Kosovu? Odgovor nije težak: nikakva. Ako osnujem
porodicu, gde će moja deca da idu u školu? Decenijama da živimo u ovom
getu, čuvani od NATO-a? Sloboda kretanja nam je ograničena na nekoliko
srpskih sela u ovoj enklavi –od Kosova Polja do Gračanice, a na severu
do Čaglavice. Naš život više liči na neki luksuzan rezervat za, recimo,
ugrožene retke životinje, kakvi postoje u Keniji ili Južnoj Africi, nego
na civilizovan, normalan život ljudi Evrope.”

Njegov otac ga je nadopunio: „Srbi su već glasali i to u onom trenutku
kada je naša policija i vojska napustila Kosovo. Od tog vremena,
svakodnevno prodaju zemlju i odlaze u Srbiju. Takozvani presdstavnici
Srba, kao Rada Trajković, ne predstavljaju nikoga sem sebe i UNMIK. Niko
od njenih ne živi ovde, na Kosovu. Ja je razumem, ona prima dobru platu
i kao „profesionalni Srbin”, njoj se isplati, da se sa vremena na vreme
pojavi na Kosmetu i da je NATO vozi helikopterom od jedne srpske enklave
do druge. I ja samo čekam dobrog kupca, Šiptara, i odoh i ja. Moj jedini
izbor jeste sledeći: da li da kupim kuću u Kraljevu, Kragujevcu ili
Kikindi. Naime, u svim tim mestima imam rođake i prijatelje. UNMIK-ovi,
Čovićevi, Batićevi izbori mene ne interesuju. Svi ti političari samo
žele da zarade na našoj nesreći. Dosta nam je tog cirkusa. Dobro je
kazao moj sin. Mi, Srbi, u ovim enklavama treba samo  da  poslužimo
bogatim, sitim, obesnim turistima i političarima sa Zapada, da nas
snimaju i fotografišu, a kada stignu svojim kućama, da nas pokazuju
svojoj deci i komšijama.  Vojnici NATO-a nas otvoreno ucenjuju, ako ne
izađete da se registrujete, onda vam ukidamo našu zaštitu, humanitarnu
pomoć, i ostale pogodnosti. A mi neka odbijemo da idemo na njihove
„slobodne izbore”, ili? To ti je naša  stvarnost, brate Srbine! Ovako će
da nam bude i 11. novembra. Zato i DOS i Hakerup imaju svoje Srbe: Radu
Trajković, Lazrevića iz Leposavića, Nojkića i tako redom, da dalje ne
prljam jezik takvim imenima. Pa ipak, ubeđen sam da ni dva odsto Srba
neće da izađu na izbore.”

Samo čekamo povoljnu cenu

Do njega je njegov rođeni brat. Pitam o planovima za povratak Srba.
Odmahuje, umorno, kao da razmišlja da li uopšte da troši reči na nešto
što je svima ovde, izgleda, jasno: „Koji povratak?  Gde da se vrate
Srbi? Pa velika većina je već prodala svoja imanja, zemlju, kuće! Govori
se o više od dve stotine hiljada Srba, koji sada žive u Srbiji. Pa,
mnogi od njih su već prodali svoja imanja, ili, ako nisu, onda nastoje
da prodaju. Niko od njih nema nameru da se vrati da živi u albanskoj
državi. To što Rada Trajković, a i neki iz DOS-a pričaju, nema veze sa
našom stvarnošću. Oni napadaju  Srbe, koji su protiv izlaska na izbore,
jer da, navodno, to može da ugrozi opstanak Srba u enklavama, kao što su
Kosovo Polje, Laplje Selo, Čaglavica...Ali, Srba tamo ionako više nema,
a oni što su ostali samo čekaju povoljnu cenu za svoje kuće. Niko od nas
ne vidi budućnost na Kosovu, kojim vladaju Šiptari. Samo u slučaju da se
jednoga dana ovde vrati srpska policija i vojska, samo tada bi se moglo
ozbiljno razgovarati o povratku, jer bi se verovatno u tom slučaju
izglasao zakon po kome se sva ta prodaja srpske imovine proglašava
nezakonitom, jer smo prodavali  u najvećem broju slučajeva pod prisilom.
Razume se, da većina Srba veruje, uz Božju pomoć, da će dočekati taj
dan, ali znamo, da to neće biti sutra...”

Kakav je odnos prema Crkvi? „Svi mi, svejedno da li smo vernici ili ne,
volimo našu srpsku veru i tradiciju, ali vladika Artemije  nije
popularan u narodu. Duga je to priča, ali, dovoljno je da, na primer,
odete sada u konak manastira Gračanice i da vidite da za njegovim stolom
stoji američka zastava! Time sam vam sve kazao. Zašto je to učinio? Zbog
politike? Ali, zašto onda  zbog svojih vernika ne vodi računa i o
njihovim osećanjima, da su upravo bombarderi te zemlje osamdeset dana
uništavali srpske gradove?”.

Vladiku Artemija nisam našao u Gračanici, ali sam za njegovim stolom
zaista video, pored srpskog, i američki barjak.

Albanci zadovoljni Čovićem

Jedan od prisutnih bio je nedavno u Bujanovcu. Tamo su izbegli neki
njegovi rođaci: „Čović i DOS se hvale kako su uspeli da reše politički
problem južne Srbije. A kako stvarno izgleda stanje u Bujanovcu? Šiptari
se masovno prijavljuju u multietničku policiju Preševa i Bujanovca.
Domaći Srbi pouzdano znaju, da su neki od njih još juče, nosili uniforme
UČK-a. Sve su brojnije žalbe Srba da ta  šiptarska policija vrši nasilje
nad Srbima. Posledice toga već su vidljive: Srbi masovno prodaju svoja
imanja i odlaze iz Bujanovca. Sa Čovićem su zadovoljni samo Albanci”.

Ono što je Srbe Kosmeta posebno ogorčilo, to je moj utisak posle brojnih
razgovora sa našim ljudima, jeste činjenica da ih je i Hačim Tači pozvao
na izbore „za njihovo dobro”, kako je izjavio, pa tako ispada da su
NATO, DOS i OVK – istomišljenici! Ovaj fakat ljude zbunjuje i ogorčuje.
Srbe i dalje hapse na osnovu šiptarskih prijava i to bez mnogo provera,
a istovremeno je više od 1.800 Srba ubijeno ili nestalo u poslednjih dve
godine, a NATO i UNMIK nisu uspeli da uhapse nijednog ubicu, na čijem
čelu, u to ovde od Srba niko ne sumnja, stoji sam Tači.

Razgovor je prekinuo jedan Srbin iz Lipljana. doneo je najnovije vesti
iz tog, do pre dvadesetak godina srpskog mesta. A danas?  Predao mi je
najnoviji  „Zahtev Srba iz Lipljana”, upućen šefu misije SAD na Kosmetu.
Nikola Živković

http://www.jutarnje.co.yu/dogadjaji/13.htm