Miodrag Isakov, lider Reformista Vojvodine, za „Blic“ o najavi
predsednika Vlade

Premijer sanja izbore

BEOGRAD - Pokrajinski izbori će biti kada tako odluči Skupština
Vojvodine, a ne kada to sanja gospodin Đinđić - istakao je za „Blic“
Miodrag Isakov, predsednik Reformista Vojvodine, povodom najave
premijera Srbije Zorana Đinđića da bi kriza u Skupštini Vojvodine mogla
da se razreši raspisivanjem vanrednih pokrajinskih izbora. Isakov je
ocenio da bi „Đinđić više želeo da do izbora dođe, nego što ima šanse za
to“.

 <http://www.mobtel.co.yu/>

Lider Reformista Vojvodine je istakao da je premijeru Srbije „povređena
sujeta jer ne može da kontroliše Vojvodinu kako je to zamislio“.

- Nema ekstremizma u Vojvodini, već je to samo njegov izgovor za neuspeh
onoga što radi u Srbiji. Postoji jasan program DOS po kom je trebalo da
se određena ovlašćenja republičkih organa prenesu na pokrajinske.
Dogovor je bio da Vlada Srbije prenese te ovlasti u roku od deset dana,
a nije to učinila ni nakon dva meseca. Sada hoće da odgovornost za svoja
neostvarena obećanja da prebace na nas - objasnio je Isakov. Posledica
nervoze i povređene sujete je, kako je rekao Isakov, i Đinđićeva izjava
da nema nameru da se posebno sastane sa njim, Nenadom Čankom i Jožefom
Kasom jer „niti njih trojica reprezentuju Vojvodinu, niti je to neka
posebna koalicija“.

- Nije lepo odbiti razgovore kada vas neko pozove i premijer Đinđić bi
morao da zna da o problemima uvek treba razgovarati. Kada se dijalog
prekine ili odbije na arogantan način, kao što to on čini, situacija se
radikalizuje i zato će premijer svoju aroganciju prema zahtevima
Vojvodine skupo platiti i slomiti zube - naglasio je Isakov. On je dodao
da će „Đinđić vrlo brzo uvideti da su arogancija i javno
diskvalifikovanje ljudi najgori saveznici u politici“.

- Na njegovu konstataciju da mi ne reprezentujemo Vojvodinu mogu samo da
odgovorim pitanjem koga on reprezentuje. Mogu i ja da kažem da on sa
deset odsto podrške građana Srbije ne može da predstavlja Srbiju.
Videćemo još koga će predstavljati nakon izbora, jer kakva su prilike
uskoro neće predstavljati nikoga - istakao je Isakov.

Lider vojvođanskih reformista je ponovio da će kroz institucije sistema
nastaviti da se bori da se u novom ustavu trajno i kvalitetno definiše
autonomija Vojvodine, na način kako to zaslužuju njeni građani.

Komentarišući pomenute izjave srpskog premijera, Dragan Bosiljkić,
funkcioner Lige socijaldemokrata Vojvodine, ocenio je da je „sve što
Zoran Đinđić radi usmereno na crpljenje političke snage iz incidenta oko
Televizije Novi Sad da bi snizio politički rejting Nenada Čanka, koga
vidi kao lidera grupe stranaka, svojih najopasnijih političkih
protivnika u Vojvodini“.

Na taj način Đinđić, kako je rekao Bosiljkić, želi i da oslabi poziciju
predstavnika AP Vojvodine u eventualnim pregovorima sa Vladom Srbije.

- Po autonomiju Vojvodine Đinđić je mnogo opasniji od Koštunice, jer
Koštunica se javno deklariše kao protivnik autonomije, dok Đinđić daje
neke deklarativne podrške, ali sve radi da bi se odgodilo rešavanje ovog
pitanja - naglasio je Bosiljkić. Prema njegovim rečima, srpski premijer
sadašnju situaciju koristi da stavi do znanja liderima vojvođanskih
stranaka da će skupo platiti neke nove pokušaje mešanja u rad Naftne
industrije Srbije. - Đinđićeva priča o ekstremizmu nema veze sa TV Novi
Sad jer su te večeri uz Nenada Čanka u televizijskom studiju bili i
Gordana Čomić i Đorđe Đukić iz Demokratske stranke i tada im to nije
smetalo. Tek nakon nekoliko dana kada se Čanak sastao sa predstavnicima
NIS, demokrate su se setile da je njegovo ponašanje na televiziji bilo
govor mržnje - istakao je Bosiljkić.

J. Bulajić

  _____

Zvaničnici DPS još bez odgovora na pismo predsednika SRJ

Crna Gora ne menja stav

PODGORICA - Povodom poziva predsednika SRJ Vojislava Koštunice da u
petak, 26. oktobra, sa predstavnicima Crne Gore, Srbije i Savezne vlade
počnu pregovore o budućim odnosima Crne Gore i Srbije, savetnik
crnogorskog predsednika Miodrag Vuković izjavio je da vlasti u Crnoj
Gori „nemaju razloga da menjaju svoj principijelni stav“. - Želimo
pregovore sa predstavnicima države Srbije i u tim razgovorima nema mesta
za predstavnike bilo koje treće strukture, posebno ne tzv. Savezne vlade
koju Crna Gora niti priznaje, niti je može naknadno priznati - rekao je
Vuković. On je optužio predsednika Koštunicu da pozivanjem predstavnika
Savezne vlade komplikuje situaciju i otežava stvaranje uslova za početak
razgovora.

- Pokazuje se da Koštunica i pored ozbiljnih i principijelnih upozorenja
ne sluša ni Crnu Goru ni Srbiju, jer je i Đinđić njegov poziv
okarakterisao simboličnim. I on sa razlogom sumnja da će Crna Gora posle
mesec dana navodnog ubeđivanja Koštunice i njegovog upornog insistiranja
na nečemu što je apsolutno neprihvatljivo, odustati od svojih
principijelnih stavova - rekao je Vuković.

Portparol SNP Dragan Koprivica rekao je da DPS „ostaje da se ili
uozbilji i pristupi razgovorima ili da i dalje proizvodi političke
kaprice pokazujući time kratkovidost svoje politike“.

Predsednik Izvršnog odbora Narodne stranke Predrag Drecun izrazio je
sumnju da će doći do razgovora. Drecun je ocenio da je dijalog o budućim
odnosima Srbije i Crne Gore preduslov za nastavak razgovora unutar Crne
Gore.

Potpredsednik SDP Ranko Krivokapić izjavio je FoNetu da je jugoslovenski
predsednik Vojislav Koštunica „isključiva prepreka“ početku razgovora o
redefinisanju odnosa između Srbije i Crne Gore. Krivokapić je ocenio da
neće doći do početka razgovora o redefinisanju odnosa između Srbije i
Crne Gore posle ponovljenog poziva jugoslovenskog predsednika.

Prema nezvaničnim informacijama, odgovor Koštunici će biti upućen danas,
a pismo bi najverovatnije trebalo da sadrži negativan stav povodom
najnovije inicijatve.

S.R.

  _____

Slobodan Vuksanović, potpredsednik PDS, u razgovoru za „Blic“

Biće gužve ispred vrata Vojislava Koštunice

BEOGRAD - Opozicija sam Vladi Srbije zato što ne ispunjava obećanja
davana 11 godina. Opozicija sam zato što od obećanih zakona iz ugovora
DOS sa građanima Srbije ništa nije stavljeno na dnevni red republičkog
parlamenta, a za to nije bila potrebna inostrana finansijska pomoć, već
samo politička volja i kratka rasprava. Opozicija sam Vladi i zato što
smatram da ona ne može da bude privatno preduzeće i zato što zbog njenog
rada ne mogu više da se stidim pred građanima - izjavio je za „Blic“
Slobodan Vuksanović, potpredsednik Pokreta za demokratsku Srbiju.

Na pitanje čije je privatno preduzeće Vlada Srbije, Vuksanović je
odgovorio da je „rukovođenje Vladom Srbije obaveza dobijena od birača, a
ne ničije nasledstvo“.

- Logično je da su za to najodgovorniji oni koji su na najvišim
funkcijama u Vladi - dodao je on. Potpredsednik PDS istakao je i da se
„reforme ne sprovode pričama, nego donošenjem zakona“.

- Zato nisam za olako obećanu brzinu, već za konkretan rad koji sam
nazvao „sporije brže“ i bez rizika za građane - kaže Vuksanović.

Komentarišući izlazak DSS iz Vlade, Vuksanović je rekao da je „u svakoj
demokratskoj državi nemoguće zamisliti da pobednička koalicija
funkcioniše bez najveće stranke u Vladi. Takvo stanje ne može dugo da
traje“.

Govoreći o mogućoj koaliciji PDS s DSS i Novom Srbijom za naredne
izbore, Vuksanović je istakao da „prema programu stranke i zaključaka
svih naših stranačkih organa PDS mora biti u patriotsko-demokratskoj
koaliciji“.

- Lično mislim da pored DSS, NS i PDS u toj koaliciji ima mesta i za još
neke stranke. Mišljenje naših članova je jedini demokratski put za izbor
dalje orijentacije PDS - rekao je on, a na pitanje koje su to druge
stranke, potpredsednik PDS je rekao da se „mnogi u DOS još ustručavaju
da se izjasne“. - Mislim da je to pogrešna taktika, jer birači vole
jasne i razumljive poruke. Možda će biti gužve pred Koštuničinim vratima
uoči sledećih izbora - rekao je on. Na pitanje dobija li anonimne
pretnje i da li strepi za bezbednost, Vuksanović je odgovorio:

- Ima ko mene čuva, iako se ne vidi. Uostalom, ja sam samo skromni
srpski demokrata mirne savesti.

N. Čaluković

  _____

Kriminal je jedina multietnička stvar na Kosovu. Svi koji razgovaraju
jezikom pritiska ne shvataju da nas takvim pristupom guraju u bojkot

Nebojša Čović: Srbi dobijaju na izborima

Na sednicama DOS na kojima smo raspravljali o kosovskim izborima
većinski stav bilo je raspoloženje za registraciju i verifikaciju
Koalicije „Povratak“. Pred nama je sada konačna odluka o izlasku Srba na
izbore i očekujem da će biti doneta do kraja nedelje, u smislu konačnog
da ili konačnog ne - rekao je u razgovoru za „Blic“ Nebojša Čović, šef
državnog Koordinacionog centra za Kosovo, potpredsednik Vlade Srbije i
lider Demokratske alternative.

- Da li će biti da ili ne zavisi od toga da li će Unmik prihvatiti mere
poverenja koje smo mi predložili. Iduća nedelja je ključna i u njoj ćemo
razgovarati sa Hansom Hekerupom, sa kojim će se sresti i predsednik
Koštunica. Očekujem i niz drugih značajnih kontakata, naročito posle
pisma predsednika SRJ Džordžu Bušu. Mislim da će biti kontakata i sa
generalnim sekretarom UN Kofijem Ananom. Trenutak je težak i neophodno
je da promislimo i ne napravimo već viđenu grešku po sistemu
samoeliminacije. Nije lako reći ni da, ni ne. Imam lično mišljenje,
međutim, nemam pravo da ga u ovom trenutku iznesem jer moram da zastupam
državnu politiku i neću da budem neozbiljan kao neki koji čak nisu
razumeli pismo predsednika Koštunice predsedniku SAD.

Da li je odluka o izlasku Srba na izbore sada u određenoj meri u rukama
međunarodne zajednice koja počinje da insistira na učešću Srba na
izborima?

- Problem Kosmeta ne možemo sami da rešimo, potrebna nam je pomoć
međunarodne zajednice. Pokazali smo dobru volju, potpunu opredeljenost i
posvećenost kada su izbori u pitanju. Obavljena je i registracija i
verifikacija. Bez mera poverenja otvoreno mogu da kažem da je gotovo
nemoguće da donesemo odluku oko izlaska na izbore. Svi koji razgovaraju
jezikom pritiska ne shvataju da su se u SRJ i Srbiji dogodile
demokratske promene i da takvim pristupom guraju našu stranu u „ne“.

Hekerup uslove saveznih i republičkih vlasti vidi kao ucenu na koju
Unmik ne želi da pristane?

- Hekerup je to ocenio, a da nije znao ni o kojim se merama radi. Mere
poverenja su prvi put objavljene u sredu na okruglom stolu u Prištini.
Ne radi se ni o kakvom uslovljavanju. Onaj koji kaže da su to uslovi, u
stvari traži alibi, a raspoložen je da Srbi ne izađu na izbore, kao i
oni koji kažu da Srbi moraju da izađu na izbore. Žao mi je ako su oni
nekom obećali neke stvari, ali bivši režim je otišao. U načelu
međunarodna zajednica je dobronamerna u pristupu rešavanju problema na
Kosovu.

Da li su savezne i republičke vlasti uzele u obzir pozitivne i negativne
strane odluke o bojkotu ili izlasku Srba na izbore.

- Prvo treba da se zapitamo da li će izbora biti ili ne ako Srbi donesu
bilo koju odluku. Biće ih u oba slučaja. Drugo pitanje je da li
eventualnim izlaskom Srbi verifikuju neku fikciju nezavisnog Kosova.
Izašli ili ne, Srbi ne mogu da zaustave Albance da probaju da donesu
takvu odluku. Mora biti jasno da su na Kosovu i Metohiji Albanci većina.
Da sada imamo i skupštinu AP Kosova, Albanci bi u njoj bili većina, to
je činjenica. Oni koji mogu da spreče da Kosovo dobije nezavisnost
dobrim delom smo mi, ali najvećim delom je to međunarodna zajednica,
odnosno Rezolucija 1244 UN u kojoj jasno piše da nema nezavisnog Kosova.
Albanci najviše žele da Srbi ne izađu na izbore. Njihovim političkim
liderima, naročito ekstremnim, to će biti alibi za nastavak etničkog
čišćenja Srba. Ako Srbi ne izađu, postavlja se i pitanje vojne opcije,
odnosno da li se vojno može zaustaviti proces nezavisnosti Kosova. Može
se pokušati, ali mislim da se na ovim prostorima više ništa vojno ne
može rešavati.

A u slučaju izlaska?

- Izlaskom bi Srbi dobili podršku cele međunarodne zajednice, dobili bi
drugo poluvreme. Imali bi legalno izabrane poslanike koji bi u istom
trenutku kada bi Albanci, eventualno, proglasili nezavisnost, mogli da
proglase nezavisnu srpsku autonomiju. Dobiće mogućnost da se u
parlamentu bore za svoja prava.

Kako ocenjujete susret sa albanskim liderima u Prištini. Da li će
razgovori biti nastavljeni?

- To je bio prvi sastanak posle pet godina. Atmosfera je bila
interesantna. Video sam da se oni nešto sve vreme suzdržavaju i da se
stide da kažu šta ih muči i šta žele. Onda sam ih to otvoreno pitao i
oni su u glas počeli da pevaju „nezavisnost“. Znači, napravljen je
napredak da jugoslovenski funkcioner to može da čuje, a da se ne
pobijemo, ali sam ih zamolio i da čuju moj odgovor, a on je bio - „ne
može!“. Treći subjekt u razgovorima bili su predstavnici međunarodne
zajednice. Pitao sam i njih za mišljenje i oni su rekli da nema
nezavisnosti. Mislim da je to razjašnjeno, ali da, naravno, sve zavisi
od stepena bandoglavosti Albanaca. Razjasnili smo i geografske i pravne
pojmove. Oni su živeli u zabludi da njima međunarodna zajednica
obezbeđuje pravljenje nove nacionalnosti - Kosovar. Lične karte koje se
sada koriste predstavljaju samo potvrdu prebivališta, a ne promovišu
novu nacionalnost ili državljanstvo. Oni imaju averziju prema Beogradu,
ali nema potrebe jer je to i njihov glavni grad, prestonica zemlje koja
je ravnopravna članica UN.

Kako vidite situaciju na Kosovu posle izbora kada se uspostavi vlast
koja će biti u rukama Albanaca?

- Oni nemaju odgovor šta je ekonomija Kosova i zašto ne dele penzije
ogromnom broju albanske populacije. Interesantno je da su se dole
razvile „nove privredne discipline“ - šverc nafte, cigareta, igre na
sreću, restorani i hoteli. Da ne nabrajam one najegzotičnije. Te nove
privredne discipline imaju interesantan raspored kada ih povežete sa
njihovim političarima. Sve jako liči na Miloševićevo vreme, oni su
njegov proizvod. Ali moram da naglasim da je kriminal jedino
multietnička stvar na Kosovu.

Na domaćoj političkoj sceni pitanje Kosova iskorišćeno je za podelu na
patriote i one koji to nisu.

- To dodatno komplikuje situaciju. Ne priznajem podele i dosta mi je
patriotizma kao privredne grane.

Predstavnici međunarodne zajednice negativno ocenjuju pokušaje
jugoslovenskih i srpskih vlasti da izjednače terorističke akte u Americi
sa dešavanjima na Kosovu i jugu Srbije?

- Naš region predstavlja dobru podlogu za terorizam, ali SRJ može biti
veoma važan regionalni činilac u borbi protiv njega. Nije moguće
izjednačiti dešavanja u Americi sa onima na Kosovu, ali veza i te kako
postoji. Naše bezbednosne strukture dale su sve podatke koji mogu biti
od značaja u borbi protiv terorizma.

Sukobi u DOS preneli su se na teritoriju Vojvodine. Opet je postala
aktuelna rekonstrukcija Vlade, najavljeno je da je počeo „odstrel
ministara“?

- Neka ti razgovori o rekonstrukciji jednom otpočnu, a ne da šamaramo
jedni druge u javnosti. Sve počinje da liči na odnos navijača i publike.
Nismo mi tu da zabavljamo nesuglasicama ovaj narod, jer on već počinje
da nas prezire zbog takvog jednog pristupa. Vlada Srbije je potpuno
otvorena da raspravimo sve probleme.

DSS ne želi da razgovara o rekonstrukciji na Predsedništvu DOS jer ga
smatra Politbiroom?

- Sednice DOS su možda Politbiro, ali su to onda i sve sednice
stranačkih glavnih odbora. Pitanje je naše iskrenosti. Vreme je da
sednemo i raspravimo u čemu je problem. Ako su ti problemi takvi da se
preko njih ne može preći, onda ćemo reći da ovo sada više ne postoji,
nego postoji nešto drugo. Očigledno da DOS treba opozicija, koja će
najverovatnije biti kreirana iz redova DOS u nekom narednom periodu.
Niko se ne oseća prijatno kada ga na GO neke stranke, pa bilo to i DSS,
neko napadne. I kad u njihovim biltenima otkrijete da vas je neko
sistematski obrađivao na dve-tri strane, a da taj neko ima pameti manje
od tri grama.

Sukob u DOS isprofilisao se na postojanje dve strane - DS i DSS. Na
kojoj ste vi strani?

- Nisam ni na jednoj. Ne volim podele i nečiste radnje. Ne volim kada
vas neko iz stranke koja je vaš koalicioni partner napada kao
„Robertsonovo kadrovsko rešenje“ ili potrčka, a da se predsednik te
stranke pri tom ne oglasi. To ima svoju granicu. DA neće podređivati
svoj rejting tome što ćemo zabijati glavu u pesak i što bismo čuvali
neko jedinstvo ako je ono lažno. Nismo za prevaru građana Srbije. Da se
ne varamo, mi smo u nekakav predizborni period ušli pre tri-četiri
meseca. Više se vremena troši na to šta je ko uradio i da li možete da
nađete nešto nekome od svojih kolega, umesto da se sedne za sto i iznese
ko je šta radio.

Zašto nikada ni na Predsedništvu DOS ni na Vladi Srbije nije
raspravljano o učinku DOS?

- To je dogovoreno i Vlada je spremna. Što se mene tiče, neka bude i na
Skupštini, ako mislimo da je to politički zrelo. Nije ovo ničija
privatna prćija. Neki to žele tako da predstave, ali oni ne rade za
dobro i u interesu Srbije.

Zameraju vam i predstavnici opozicije, ali i neki ljudi iz vlasti, da
problem Kosova i juga Srbije koristite za ličnu promociju?

- Ako ništa ne pričate, radite tajno, ako pričate, onda je to lična
promocija. Dogovoreno je da rad Centra bude javan, i tako radim. Na
Kosovu nemam nikakve druge interese, a naravno da DA ima svoju strukturu
na Kosovu. Bolje je i to nego štampati o svojim kolegama lažne letke,
kukumavčiti i pričati o tuđem kriminalu, a svoj gurati pod tepih i
izmišljati raznorazne fabrike cigareta, asfaltirati fiktivne puteve po
Srbiji.

  _____

Hekerup nudi Koštunici program za kosovske Srbe

BEOGRAD - Radikalne promene nisu moguće, ali Hekerup će sledeće nedelje
posetiti predsednika Koštunicu i tom prilikom će mu predati program
svega što međunarodna administracija čini za kosovske Srbe u svim
sektorima. To uključuje bezbednost, zdravstvenu zaštitu i obrazovanje,
problem nestalih, plan za povratak Srba - najavila je portparol Unmik
Suzan Manuel u izjavi za B92, komentarišući izjavu predsednika SRJ da su
za učešće Srba na kosovskim izborima neophodne „radikalne promene“ u
stavu međunarodne zajednice.

- Nadam se da će, kada Hekerup predstavi ovaj program, predsednik
Koštunica biti pozitivno iznenađen nekim od pomaka učinjenih u svim tim
različitim oblastima života - rekla je Manuel. Na pitanje koji su glavni
pomaci u programu koji će izložiti Hans Hekerup, Manuel je odgovorila da
će „glavno poboljšanje biti učešće Srba u političkom životu i
administraciji Kosova“.

- Postoji niz mogućnosti za Srbe da budu aktivni. Mislimo da mogu da
dobiju do 25 mesta u parlamentu, što je veći procenat od onog koji broji
srpska populacija na Kosovu. Učešćem u vladi, parlamentu i javnom
sektoru, oni će moći da utiču na poboljšanje života. Mi radimo na
poboljšanju javnih usluga za Srbe. Javne službe na Kosovu su bile
izrazito diskriminatorske i ja sam posebno bila njima razočarana.
Verovali ili ne, oni nisu imali telefonske linije, kao ni mobilnu
telefoniju, što se do sada po pravilu zaboravljalo kada je reč o srpskim
enklavama. Takođe, pokušavamo da uključimo Srbe u pravosudni sistem. U
tome je velikog udela imao Čović. Dupliramo broj međunarodnih sudija -
rekla je Manuel.

http://blic.gates96.com/