Nize je moje izlaganje na Beogradskom forumu 15.11. 2001. Tema je bila "Odnosi Crne
Gore i Srbije".

"Beogradski forum za svet ravnopravnih" je nevladina organizacija. U njenom programu
je zapisano da je osnovan radi promovisanja ideja mira, razumevanja i ravnopravne
medjunarodne saradnje, demokratskih standarda, gradjanskih, politickih i
ekonomsko-socijalnih i kulturnih prava coveka sadrzanim u najvisim medjunarodnim
pravnim instrumentima i poltickim dokumentima. Dakle, rec je o borbi za reafirmaciji
onih pravnih, politickih i civilizacijskih vrednosti koje NSP zeli svim silama da
potisne  i ukine. Moze da se pogleda na www.belgrade-forum.org .

Podsecamo citaoca - jer je relevantno za citanje donjeg teksta - da je prekjuce i juce
ovde boravio zlocinac Solana, naravno na poziv beogradske dosmanlijske vlasti, koji je
pozvan da u Beogradu, Podgorici i na Kosmetu drzi lekcije kako bi to trabalo da Srbi
oraganizuju svoju drzavu!! Eto, prema Kostunici i njegovom drustvu mi to nismo u
stanju da ucinimo pa nam treba Solanina pomoc! Ja ne znam da li su mogli da smisle
vecu uvredu svome narodu. Inace, Kostunica poziva i druge "strucnjake" sa Zapada da mu
pomognu u pravljenju novog ustava, jer, eto, Srbi to ne znaju!

Ja bih se u svojoj diskusiji dotakao dviju tema.

        Prva bi bila jedan, po mom misljenju, fenomen koji se pojavljuje kada je rijec
o SR Jugoslaviji odnosno politickoj praksi u njoj koji bih ja nazvao "puzajuca
scesija". Druga tema bi bila pokusaj odgovora na pitanje koliko duboki su korijeni
secesionizma u Crnoj Gori. Kada je rijec o ovoj temi, bojim se da su ti korijeni
dublji nego sto je danas o njima govorio profesor Pavicevic. Zaista bih vise volio da
je on u pravu, a ne ja.

        Ali, prije nego sto bih zelio preci na ova dva pitanja zelio bih da dam jednu
opstu napomenu. Ja spadam medju one ljude u Jugoslaviji koji tesko, strasno pate sto
prijeti realna opasnost od komadanja ove sadasnje Jugoslavije, a jos nisam, niti cu
ikada, prestati da patim zbog krvavog komadanje one "velike" Jugoslavije. Moje prezime
vam govori da sam ja porijeklom iz Crne Gore; moji preci su pre nekoliko vjekova, za
vrijeme bjezanija od Turaka pobjegli otuda u zapadne krajeve. Usput receno, ja jedva
da znam nekoga ovdje u Srbiji koji nema nekoga srodnika u Crnoj Gori, i obratno;
toliko na temu da li smo u sustini isti narod ili nismo, ma kako se zavali, Srbima ili
Crnogorcima. U poslednjih desetak godina mnogi kod nas govore o tome da je prethodna
Jugoslavija bila vjestacka tvorevima, versajska tvorevima, velikosrpska tvorevima. To
su poznate teze Kominterne i ustasa; a nauka neka utvrdi ko je od koga posudjivao te
floskule. A ja bih pitao: koja to drzava nije vjestacka tvorevina?! Ako uopste postoji
neka drzava za koju bi se moglo reci da je prirodna tvorevina, to jest koja
prevazilazi politicki oportunitet to bi upravo bila zajednicka drzava Srbije i Crne
Gore! Njeno razbijanje danas od strane crnogorskog aktuelnog rezima nije, dakle,
nasilje samo nad politikom nego i nad prirodom.

        Mi smo svi danas svjedoci da ne samo da crnogorski rezim ne priznanje uopste
postojanje Jugoslavije (a svi drugi u svijetu je priznanju!), nego sto je najstrasnije
ona u praksi kao drzava ne funkcionise! U to se uvjeravamo na svakom koraku, i to je
nepodnosljivo! Primjera ima koliko hocete. U zgradi u kojoj ja stanujem jedan je
stanar pregradio veliki dio hodnika i prigradio ga svom stanu. Zgrada je ostecena po
dva osnova: pod zastitom je kao spomenik kulture, a tim pregradjivanjem su besumnje
osslabljeni temelji citave zgrade. Mi stanari smo, razumije se, zahtijevali
intervenciju nadleznog opstinskog organa. Uopste ne reaguju!! Pa to ni u Ginisovoj
knjizi nema. Dve obliznje ulice je neko prisvojio na taj nacin sto je postavio rampe i
pretvorio ih u parrking prostor! Ciatmo u novinama i slusamo da se uvozni prehrambeni
proizvodi zdravstveno ne kontrolisu!!!, da su organi zaduzeni za to korumpirani!; da
je crnogorsko ministarstvo zaduzeno za to dobilo dalog od svoje vlade da po tom
pitanju ne saradjuje "sa Beogradom"!! Drzava Jugosslavija ne funkcionise ustvari ni u
jednom segmentu atributa drzave! Moramo reci da to nije od juce nego traje, vjerovatno
od pocetka, to jest od 28.4 1992. Prethodna vlast moze da se pravda ukupnim
strahovittim pritiskom tzv. medjunarodnee zajednice na nju pa se opravdano postavlja
pitanje koliko je to nefunkcionisanje drzave za vrijeme njegove vladavine rezultat
subjektivnih slabosti te vlasti, a koliko rezultat tog pritiska inostranih krvoloka
koji su se zaverili da uniste srpski narod i njegovu drzavu. Ali, sadasnji rezim nema
nikakvog opravdanja da se to stanje ne popravlja. kao da se zaboravlja na poznatu
istinu: ljudi ce pre prihvatiti svaki oblik vladavine, ukljucujuci i najcrnju
nedemokraticnost neog anarhiju! Iako smatram da razlog za to nije u Ustavu vec u
realnim politickim odnosima, ipak smatram da treba iz temelja promijeniti ustavna
rjesenja. Ali, uvjeren sam da ustav na bazi platforme za ustavne promjene koje je
usvojio DOS i njegov crnogorski partner u vlasti - minimalna federacija sa minimalnim
zajednickim funkcijama - ne moze u praksi da funkcionise. Ako nije funkcionisao Ustav
SFRJ iz 1974. godine, koji ima daleko manje konfederativnih elemenata, kako moze da
funkcionise ta tvorevina kako je zamisljaju DOS i "Zajedno za Jugoslaviju"? Ne bi se
smjelo dozvoliti da ustavne promjene izvrse velikasi uz casicu vinjaka ili viskija,
nego u tome mora da ucestvuje narod. Oni malo stariji od nas pamte da je cak i predlog
ustava iz 1974. godine bio na javnoj diskusiji, mada bi bio vic tvrditi da su se
Kardelj i Bakaric pri tome rukovodili demokratskim principima.

        A sada bih konkretnije presao na one dvije teme koje sam na pocetku spomenuo.

        Jedan od osnovnih razloga sto nam drzava funkcionise tako jeste upravo u
necemu sto sam ja nazvao "puzajuca secesija". Ja nisam politicki teoreticar pa ne znam
da li je taj pojam poznatu u politickoj teoriji u nas; ja sam ga naso u
anglosaksonskoj literaturi ("creeping secession"). Naime, u nasoj politickoj praksi
doslo je ustvari, do te puzajuce secesije; Crna Gora je, na taj nacin, ustvari,
izvrsila fakticku, mada ne pravnu, secesiju. To svi znamo. Ne priznaje Jugoslaviju,
uvela stranu valutu, za vrijeme agresije NATO pakta na srpski dio Jugoslavije bila na
strani agresora, itd. Jutros, pred polazak na ovaj skup, pogledao sam vijesti na
Internetu. Medju udarne spadaju kako "ministar inostranih poslova Crne Gore", na celu
"delegacije", krstari po zgradi Ujedinjenih nacija u Njujorku i razgovara sa mnogim
ministrima inostranih poslova, i to i onih za koje dosovska propaganda tvrdi da su za
"demokratsku Crnu Goru u demokratskoj Jugoslaviji". - Koliko je meni poznato, nigdje
nikada u istoriji nije se dogodilo nesto slicno! Na fakultetu smo ucili da je u
prirodi drzave da na svako secesionisticko nasilje drzava odgovara adekvatnim
sredstvima; u svim federacijama drzavni funkcioneri polazu i zakletvu da ce "braniti
ustav". Takve zakletve su dali i Milosevic i Kostunica. Istorija politicke prakse
pokazuje da je drzava uvijek odgovarala na secesionisticke pokusaje adekvatnim
sredstvima, nekad uspjesno, nekad neuspjesno. Najbolji primjer za to moze da posluzi
upravo slucaj SAD koje su danas, eto, uzor za sve i svasta. Ako uzmete literaturu te
drzave koja govori o periodu od 1800. do izbijanja secesionistickog rata 1861. vidjeti
ce se da su tadasnje diskusije o karakteru i prirodi federacije bile gotovo
svakodnevne kao sto su i kod nas poslednjih desetak godina, ali nije bilo, odnosno
nisu se dozvoljavali secesionisticku postupci. Kada je doslo do prvog takvog postupka
- oruzani napad juznih secesionista na vojnu postaju federalnih trupa u mjestu Fort
Samter - predsjednik SAD Linkoln je naredio odbranu te jedinice. Tako je poceo
secesionisticki rat tamo, u kojem su secesionisti porazeni i sacuvana Unija. U toj
postaji bilo je 68 federalnih vojnika. A samo Varazdinski korpus JNA bio je opkoljen
sa 15.000 ustasa u septembru 1991. A jos ima onih koji tvrde da nije bilo oruzane
secesije u Jugoslaviji nego da se ona "raspala", kako je "uvrdio" bogato placeni
eksponent orvelovskog novog svetskog poretka i medjunarodne plutokratije Badinter!

        U vezi sa naprijed recenim o fenomenu puzajuce secesije namece se pitanje da
li ce on bitti prihvacen kao legitiman u medjunarodnim odnosima od strane onih koji ga
podrzavaju u Jugoslaviji. Kladio bih se da ga nece prihvatiti kao legitimno sredstvo
savremene demokratije ako bi ga trebalo primijeniti kod njih! I Teksas i Kalifornija,
i Bavarska u Nemackoj, a da ne govorrimo o Kvebeku u Kanadi mogu posegnuti za tim
fenomenom, ali sam siguran da se puzajuca secesija tamo nece dozvoliti. Belosvetske
protuve su jos 1991. godine odlucili da samo za Jugoslaviju i srpski narod ne vredi
ono sto vredi za svakoga, svuda, na citavoj zemaljskoj kugli.

        Sada bih, konacno, presao na pitanje kako su duboki korijeni crnogorskog
separatizma i scesionizma. Rekoh vec da bih volio da se varam u precjenjivanju dubine
tog separatizma, a da je u pravu profesor Pavicevic koji je danas rekao da tog
separatizma nema u narodu, vec je ogranicen na inlektualce. Tacno je da su nosioci
crnogorskog separatizma (Brozovi) intelektualci. Upravo ovih dana, perjanica tog
pogubnog djelovanja akademik Mijat Sukovic drzi po Beogradu okrugle stolove
finansirane od Nemacke i Holandije, kako, eto, nema i ne moze biti alternative
"samostalnoj i medjunarodo priznatoj Crnoj Gori". Objavio je i knjigu koja bi trebalo
da bude biblija separatizma. A glavni prometer te knjige bijase Aleksandar Fira koji
je mnogo godina vaspitavao mlade pravnika u zemlji Srbiji!

Priznajem da nedovoljno poznajem prilike u Crnoj Gori; medju nama danas ovdje ima
dosta vas koji ih bolje poznajete tamosnje prilike. Ja ne zivim u Crnoj Gori. Obicno
sam isao tamo na more u vrijeme godisnjih odmora, ali u posljednje dvije godine sam
odustao od toga.

        Ipak mislim da bismo napravili gresku ako bismo podcijenili pitanje dubine i
rasirenosti tog i takvog politickog opredjeljenja u Crnoj Gori. Na kraju-krajeva, ta
aktuelna vlast tamo nije pala sa neba.

        Podsjetimo se: Nakon sto je, na zaprepascenje nas ovdje u Beogradu, Momir
Bulatovic u Hagu oktobra 1991. pristao da njegova Crna Gora ucestvuje na Genserovom
konkursu za sticanje nezavisnosti od strane jugoslavenskih republika, to jest na
razbijanje Jugoslavije, pocelo se ovdje kod nas u Beogradu i u Srbiji cackati po toj
cudnoj odluci, ali Milosevic i vlasti u Srbiji su, ocigledno, bili odlucili da se po
tome ne cacka. Medjutim, list "Politika" je ipak nesto iscackao negdje 1992. godine i
objavio dio prepiske izmedju Podgorice i Zagreba, iz koje je bio vidljivo da je,
ustvari, Podgorica podsticala Hrvate da idu na nezavisnost! A tada su vrh vlasti u
Crnoj Gori cinili Momir Bulatovic, Milo Djukanovic, Marovic i tadasnji predsjednik
Skupstine Crne Gore, mislim da se zvao Tomasevic! Dalje objavljivanje ovih dokumenata
je stopirano, tako da ni ja nisam, sve donedavna, mogao da stvorim pravu sliku o tome
sto se sve tada dogadjalo sa crnogorskim podsticanjem Zagreba da ide na secesiju.
Treba imati u vidu da Hrvati sa svojim bremenom ustaskih zlocina nad srpskim naroddom
u toku Drugog svetskog rata bez podsticanja i pomoci sa strane vjerovatno ne bi
krenuli onako kao sto su krenuli ka "ostvarivanju vjekovnih teznji hrvatskog naroda".

        Naime, tek nedavno sam dosao do teksta pisma koje je crnogorsko rukovodstvo
uputilo Haskoj konferenciji koje nosi datum 23. decembar 1991. To pismo je, dakle,
odgovor, tim zapadnim protuvama koje su raspisale konkurs za brisanje Jugoslavije sa
politicke karte svijeta. Koga interesuje kako je tadasnja crnogorska vrhuska branila
Jugoslaviju neka procita to pismo pa da sam dodje do zakljucka. U kontekstu ovoga, to
jest pitanja korena i rasprostranjenosti separatistickog opredejeljenja, covek ne moze
a da ne psostavi pitanje zasto je SNP pozdravila kongres DPS odrzan nedavno na kome
je, kao sto se zna, iz Programa te partije brisano i samo spominjanje Jugoslavije! Kao
dalji dokaz moze naravno da posluzi i drzavna televizija Crne Gore. Svaki dnevnik
TVCG, koji revnosno prenosi svakodnevno vec nekoliko godina Drugi program RTS, gotovo
da je uvijek i u cjelini posvecen samo jednom pitanju: "nezvisnoj i medjunarodno
priznatoj Crnoj Gori".

        Kada spomenuh taj dnevnik RTCG, ne mogu a da ne kazem rijec-dvije o necem sto
nema direktne veze sa temom ovog nasega skupe, a to je: kako je moguce da RTS tako
dugo prenosi taj otrovni dnevnik? Ima li igdje slicnog primjera u svijetu, da drzavni
medij prenosi direktno najcrnju separatisticku propagandu kada se zna da ta propaganda
svakoga Srbina i patriotu ovdje u Srbiji doboko pogadja i vijedja? Da li je moguce da
su Srbi postali mazohisticka nacija?

Dr Milan Tepavac