Hoi allen,

Het is nogal een beetje heel erg lang na dat Ben Abelshausen en ikzelf bij
Pieter Brusselman van Trage Wegen op bezoek zijn geweest. Even op reis
geweest, vandaar.

We hebben wat naar hun data en hun manier van werken gekeken. Openstreetmap
is één van de bronnen die ze gebruiken om de Trage Wegen te verzamelen.
Daarnaast gebruiken ze ook het Wegenregister en uiteraard de Atlas der
Buurtwegen. Op basis daarvan organiseren ze dan inventarisatie momenten,
waar mensen het veld in gaan om het bestaan van al die wegen te checken, en
enkele achtergrondkenmerken van deze wegen te verzamelen.
In tegenstelling tot wij, zijn zij natuurlijk ook geïnteresseerd in niet
meer bestaande wegen. Juridisch gezien bestaan namelijk alle wegen uit de
de Atlas der Buurtwegen nog, tot een gemeente ze officieel afschaft. Weet
hebben van het niet meer bestaan van deze wegen kan voor Trage Wegen dus
het begin van actie zijn.

Tenzij we ons in een discussie a la abandoned railways willen gooien, is
het dus niet mogelijk om zomaar één op één hun data in OSM te integreren.
Dat betekent ook dat zij niet zomaar onze tools kunnen gebruiken, maar dat
ze de eigen tools die ze op maat van hun data ontwikkelen gewoon blijven
gebruiken.
Waar we toen wel dachten elkaar te kunnen vinden:

- als er een inventarisatie georganiseerd wordt, is dat dus eigenlijk een
mapping party. Dus Trage Wegen mag daarvoor hier absoluut reclame komen
maken - velen onder ons zullen dat allicht leuk vinden. Meer nog: reclame
maken jongens!

- sowieso zouden wij daar naartoe moeten gaan, want de mensen die op hun
events afkomen zijn een gedroomd publiek aan potentiële mappers voor ons

- tijdens zo'n inventarisatie wordt per weg informatie verzameld.
Informatie die bijna één-op-één in ons datamodel past. Die data wordt mooi
verwerkt in één database, en die database zou Trage Wegen als open data
kunnen vrijgeven. Dat zou voor ons een geweldige bron van informatie kunnen
zijn voor het verrijken van onze data, en vooral voor het checken van welke
wegen nog ontbreken bij ons. Dus aan een import van geometrieën denken we
niet, maar misschien wel als betrouwbare bron om informatie in op te zoeken
(vergelijkbaar met de WMS'en van AGIV)

Pieter, Ben, corrigeer of vul aan waar nodig.

Gegroet,
Joost

Op 24 september 2015 12:56 schreef joost schouppe <joost.schou...@gmail.com>
: