On topic: 60 dagen cursus geven is inderdaad een tikje waanzinnig voor een
vrijwilliger. Maar er zijn ongetwijfeld voldoende capabele mensen die dat
zouden kunnen doen, tegen een billijke vergoeding. Het alternatief is dat
iemand binnen jullie organisatie zelf "OSM-expert" wordt en binnen zijn
uren die trainingen doet.

Off topic:
Ik heb inderdaad occcasioneel last van een teveel aan zelfvertrouwen, en
heb mij dan ook al te buiten gegaan aan het proberen uitleggen van OSM en
de iD editor. Er zijn uiteraard anderen die het veel beter zouden kunnen,
maar dat geldt voor alles wat we doen. Ik denk dat elk van ons nog steeds
constant bijleert over OSM - er is geen moment dat je opeens kunt zeggen:
en nu ken ik OSM. Het doel van een cursus kan dan ook nooit zijn om experts
te maken, maar enkel om mensen zelfredzaam te maken in de wondere wereld
van OSM.
Besef dus gewoon dat hoe weinig je ook weet, je toch een cruciaal stuk
kennis hebt, dat iemand die nog nooit over OSM heeft gehoord niet heeft.

Naast het bewerkbaar-maken-zonder-procedure, is het ook gewoon niet
mogelijk om zomaar externe data in te pluggen. Een fietsroutenetwerk leeft
bijvoorbeeld bovenop een levende stratenatlas. Als iemand een straat
splitst of de geometrie verbetert, dan blijft het netwerk bestaan. Maar een
extern routenetwerk zou daarop compleet tilt slaan. Openstreetmap is niet
een collectie lagen, maar één organisch geheel.

Je kan de vraag bijna evengoed omdraaien: als je je routenetwerk kan laten
leven binnen een gecrowdsourced systeem, waarom zou je het dan zelf ook nog
in een externe database laten leven. OK, je zou af en toe een versie kunnen
downloaden en een officieel stempel geven. En misschien moet je een
systeempje opzetten dat automatisch nieuwe fouten detecteert, zodat je snel
kan ingrijpen indien nodig.

Maar goed, gegeven de groei van geografische open data buiten Openstreetmap
kan je bij sommige datasets inderdaad die vraag stellen. Een mooi voorbeeld
zijn adressen: gigantisch werk om ze in OSM in te laden, gigantisch werk om
ze actueel te houden. En langzamerhand ontstaan er systemen om al die
nationale en regionale sets in één platform aan te bieden, zie
bijvoorbeeld: http://openaddresses.io/ . Dus daar zijn zeker kansen om
tools te bouwen die naast OSM ook andere geografische bronnen gebruiken.
Maar dat heeft op zich niets met mappen te maken. Laat de ontwikkelaars
maar doen.

In het geval van adressen ken ik toevallig zowel de officiële als de OSM
wereld. Ik zie met wat voor tools, complexiteit, procedures de officiële
wereld draait. En dan zie ik wat we hier met zo weinig mensen en middelen
doen. En hoeveel groeipotentieel er nog is. Dan denk ik dat het niet zo
heel lang meer gaat duren eer de crowdsourced data de officiële naar de
kroon steekt. En dan kan het snel gaan.

Joost @
Openstreetmap <http://www.openstreetmap.org/user/joost%20schouppe/> |
Twitter <https://twitter.com/joostjakob> | LinkedIn