(Sorry for the dutch version only - I am willing to translate this post)

Hallo allen,

hier dus de Wegspotter. Ik volgde de Talk-be site op de Archives, maar nu
toch even reageren op de inmiddels erg interessante discussie.

Het pad dat ik mapte, is een officiële voetweg, die volgens aanwijzingen op
de wiki "karteerbaar" is.(http://wiki.openstreetmap.
org/wiki/WikiProject_Belgium/Conventions/Slowroads#Deciding_what_to_map.)
De weg is niet versperd: de doorgang is mogelijk. Op de plek van de gracht
ligt een duiker (zie foto).

Je kan er zo het veld op wandelen. Toch vrij overbrugbaar, eigenlijk.
Misschien is het wegje door mij net niet accuraat genoeg ingetekend
(excuses!) - dan ligt dat aan de basis van het misverstand. (Zou die duiker
dan onlangs zijn weggehaald als jij er passeerde, Marc?)

Maar goed, ik dacht het pad dus te klasseren onder: "invisible and
year-round accessible: in OSM, in accordance to the English and Welsh
system of "public rights of way" - UK access provisions#Public Rights of
Way".

En dan de tags:
1) highway <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway?uselang=nl>=
footway
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Tag:highway=footway?uselang=nl>

Ook hier volgens de wiki. Het gaat om een voetweg, een officiële weg uit de
atlas der buurtwegen. Misschien is de boer niet blij als ik daar zou gaan
wandelen, maar je hebt er wel het recht toe. Het systeem lijkt erg veel op
dat van de Engelse Public Rights of Way (en die staan ook allemaal op OSM).
Het gaat dus niet zomaar om boertje pesten. In de UK is landbouwvoering
perfect mogelijk als er eens iemand door je graan- of maïsveld wandelt, ik
zie niet in waarom dat hier niet zou kunnen.

Het wegje is volgens die atlas officieel 1 m (zie rood getalletje) breed.
Nogal smal voor wat men op OSM als 'track' beschouwt.

*When to use path?*
=> For narrow roads (in general, *narrower than 1,75 m*, no car can pass).
When there is evidence that it is a public footpath (Atlas of vicinal roads
of signposted), preferably highway
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway>=footway
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway> should be used
in in accordance to the English and Welsh system of "public rights of way",
classic scheme.United Kingdom Tagging Guidelines#Classic
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/United_Kingdom_Tagging_Guidelines>

*When to use track?*
=> For wider roads (in general, *wider than 1,75 m*, so a car can pass).

2) name <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Key:name?uselang=nl> =
Kortewegel

Ik heb wél een andere fout gemaakt, merk ik. De naam en het atlasnummer van
het wegje kloppen niet. (aaaargh!) Dat zal ik aanpassen.

=> moet dus zijn name = Hulstwegel

3) *vicinal_ref *= 97 moet dus zijn vicinal_ref = 102
4) *vicinal_type *= path omdat het een sentier betreft

5) trail_visibility
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:trail%20visibility?uselang=nl> = no
Omdat je de weg niet ziet liggen, plaatste ik trail_visibility op 'no'

6) tracktype <http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype?uselang=nl>
= grade5
Dit is misschien geen goede tag-keuze. Ik had misschien iets moeten
gebruiken als *surface* = earth, omdat het dus strikt gezien geen
'highway=track' is, maar een 'highway=footway" is. De wiki kan wat dat
betreft nog wat bijgewerkt worden.

Ik vind de guidelines dus goed: er is een praktijk van het bewandelen en
gebruiken van voetwegen door open veld in ons land, die bovendien wordt
ondersteund door ons rechtssysteem. Het zou jammer zijn dat dergelijke
wegjes dus niet meer in OSM zouden kunnen staan.

Groetjes en bovenal - schitterend werk dat jullie leveren in de
OSM-community! 'k Ben echt fan.