== Pokus o přeformátování předchozíhomailu do čistě textové podoby ==

Vážení spolumapeři,

už asi dva roky mě na české OSM štve jedna věc, takže jí sem napíšu a ačkoli jsem učinil poměrně rozsáhlý výzkum, tak se obávám, že se mi nedostane sluchu prostě protože jsou zábavnější věci k řešení (import RUIAN apod). No ale zkusím to, ono se to totiž váže také k adresám.

Cituji z wiki "Klíč addr:housenember=*by měl poskytovat takovou hodnotu, aby byla lidsky srozumitelná a zároveň dům jednoznačně určovala. Žádné striktní formalizované požadavky neexistují, ... " pod to bych se podepsal.

Bohužel doporučené tagování nereflektuje tento popis, takže v housenumber ve velkých městech je nejnepřehlednější forma zápisu typu 1246/19. Je pravda že je to formální způsob udávání adres v ČR, ale do tagu housenumber se to podle mne absolutně nehodí. Jde o to, že addr:housenumber má ještě jedno významné užití a tím je že (narozdíl od streetnumber, provisionalnumber, conscriptionnumber) je to /co se zobrazí na mapě/. Jasně že v OSM je jedna ze základních pouček "netagovat pro render", ale šedivá je teorie a zelený strom praxe. V každé zemi je značení a číslování trochu jiné, takže renderery (mimo těch vázaných na menší lokalitu) nemají šanci zohledňovat lokální formáty s čímž jim housenumber pomáhá. Vlastně dává lokální komunitě šanci si určit, jak to bude značeno na mapách. O nic jiného nejde, všechny informace jsou např. v ČR obsaženy v jiných tagách (fujslovo) housenumber je /jen/ jejich složenina. Ale bohužel ta nejdůležitější.

Proč se mi to zdá nepřehledné? Prostudoval jsem spoustu papírových a elektronických map a v absolutní většině případů (a zřejmě z dobrého důvodu) se na mapách ve velkých městech uvádějí orientační čísla, protože to je přesně jejich význam - čísla sloužící pro lepší orientaci lidí. Tam kde nejsou třeba vůbec neexistují. Nejsem kartograf a grafik, takže vám neřeknu žádnou poučku, ale tohle (ulice v Kotcích)je prostě špatně:

obrázek je zde: http://kub.cz/osm/snapshot.png
odkaz do mapy je zde: http://www.openstreetmap.org/#map=18/50.08397/14.42120

uvádím nejčastější renderer, ale mohl bych klidně pokračovat u jiných, ale nechci vás zahltit. Klidně se podívejte na jakoukoli papírovou kartografy udělanou mapu na tohle místo a nikdy tam nic takového není. Někdy dokonce mapy udávají jen rohová čísla, ale to už je zase věc, která je na rendererům a dá se udělat obecně. To že by kvůli Čechům někdo z housenumber parsoval orientační číslo (nebo ho čet ze streetnumber) se čekat nedá.

Schválně se podívejte na výše uvedeném obrázku na ulici "Perlová" a "28. října" kde jsem schválně vyeditoval podobu, jak by podle mě měla vypadat pro normální lidi použitelná mapa. Schválně zkuste co nejrychleji najít adresu "28. října 7" a pak "V Kotcích 7", "Perlová 6", "V Kotcích 6" atd atd.

Koukněte se na tenhle kus Berouna:

obrázek je zde: http://kub.cz/osm/snapshot2.png
odkaz do mapy je zde: http://www.openstreetmap.org/#map=17/49.96178/14.05551

nikomu kdo není fanda OSM nevysvětlím že tohle je mapa podle které by se chtěl orientovat. Je to prostě totálně nepřehledné.

Jak jsem řekl, bohužel se obávám, že namám šanci změnit to co "se" prostě jednou ujalo (asi v dobré víře to neposoudím), protže prostě existuje něco jako "prfesionální" slepota, ale zkuste se nad tím prosím aspoň trochu zamyslet. Hodně se snažím OSM propagovat mezi lidmi a takovéhle věci vždycky vzbudí i u laiků úsměv --- zazní něco jako "zas ňáký spatlaný free/open řešení od nějakech programátorů" ... a zapnou google na svejch IFounech. Je mo to docela líto a to je možná jediný důvod proč jsem se k tomuhle mailu odhodlal.

Jakub