On 24/11/2009, at 23.50, Freek wrote:

> First of all I don't like to bump over kantsten with my citybike, so
> I don't
> see them as "passible".

Heh, jeg bryder mig heller ikke om at køre over kantsten... men
kommunens folk laver dog ofte nedkørsler af afsalt som jeg gerne
benytter.

> Furthermore, I see too many situations (for example
> on the ring road in Århus) where cycletracks that are separated from
> the main
> road by a grass strip need separate ways in order to get the way-
> topology
> correct (mostly because of access to sideways). I think it would be
> strange
> to make half of the cycleway segments into separate ways and the
> other half
> into cycleway=track just to get as many cycleway=track's as possible
> [...]

Jeg er enig i at det vel være uhensigtsmæssigt (og svært at
vedligeholde) hvis man på et stykke vej veksler mellem cycleway=* og
skyggeveje for hver 100 meter, og her må mapperen benytte sin "sunde
fornuft".

Situationen du beskriver (græsstribe mellem vej og cykelsti) ligner
dog meget den Wiki'en anbefaler at mærke med cycleway=track [0].  (I
øvrigt er der en fejl i wikien for cycleway=track bliver ikke renderet
på den måde der er vist.) Det er dog problematisk at bruge
tilstedeværelse af "en stribe græs" som afgørende for beskrivelsen i
OSM, da man ofte ser cykelstier hvor det veksler mellem græsstribe og
kantsten.

Men vi *mangler* faktisk en tag til at beskrive den *mest* almindelige
cykelstikonstruktion i Danmark, nemlig hvor cykelstien adskilles fra
bilernes kørebane med en kantsten.  Jeg vil foreslå at vi bliver enige
om at introducere en ny tag:

   cycleway=curb

(Se [1] for definition af ordet "curb".) Vi kan derefter henvende os
til OSM, fortælle at danske OSM'er er enige om dette og bede om at få
det optaget på listen af godkendte tags. Det vil være med til at
afhjælpe forvirringen, idet ordet "track" faktisk antyder et separat
spor, som også billedet på Wikien viser.

+1

-- Morten

[0] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_Features#Cycleway
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_(road)