Hej,

2011/3/17 Jens Winbladh <j...@somewhere.dk>:

> Så har lidt lobbyarbejde båret frugt her i Kolding.

[..]

> Jeg har brug for lidt hjælp til at importere data ind i OSM på en ordenlig
> måde. Er det nogen der skal hjælpe med det.
> Jeg er specielt oppe over at alle bygningerne i hele kommunen, det ville
> ellers være et kæmpe arbejde at tegne op.

Alle bygninger - 75.839 styk - er nu importerede. Samme procedure som
Stevns: Konvertering til .geojson, lidt efterbehandling vha. PHP til
at lave .osm-filer og tagge objekterne korrekt (drivhuse, siloer,
m.m.), og så en kæmpe mængde JOSM-programmer åbne til at uploade hver
af de 76 .osm-filer, jeg endte op med. I alt blev det til knap 800.000
nye objekter. Sådan kan man også bruge sin lørdag nat...

Resultatet er rimeligt tydeligt at se på rashers edit-kort:
http://osm.rasher.dk/?zoom=9&lat=55.49071&lon=9.89837&layers=B000FFFFFFFFFFTFFF

Der er dog en oprydning forude, som alle gerne må hjælpe til med! Der
var indtegnet en del bygninger i forvejen i området, så næste opgave
at sammenligne med det eksisterende datagrundlag.

Jeg lavede på forhånd et dataudtræk af bygninger i området:
http://osm.ter.dk/data/kolding/existing_buildings.osm (2,1 MB)

Det gør det noget lettere at nøjes med at indhente data fra de
områder, hvor der er bygninger, i stedet for at skulle jonglere med
alle de nye bygninger hentet ind i samme omgang (86 MB .osm-fil; får
min JOSM til at køre sløvt).

I forbindelse med sammenligningen bør man blot tjekke hvilke af
bygningerne, som virker mest detaljeret og så slette den anden - og i
øvrigt overføre evt. ekstra tags/metadata fra den af dubletterne, man
sletter.

Jeg regner naturligvis også selv med at gøre mit for at få ryddet op i
bygningerne.

- Peter Brodersen