Det er for lang tid siden besluttet, hvorledes vi skal anvende highway=primary/secondary i Danmark. Primærruter mappes som primary, sekundærruter som secondary, meget logisk og virker meget godt - *udenfor de større byer*.

Problemet er at rutenummersystemet sjældent anvendes indenfor bygrænsen i de større byer og det giver nogle lidt mærkelige resultater, hvis man strikt fastholder det princip. Se f.eks. Aarhus http://osm.org/go/0H9b5oN Ring 1 (O1) og Ring 2 (O2) er mappet som primary (fint nok), men alle radialvejene ind til O1 er mappet som tertiary. O1 kommer derved til at svæve lidt i ingenmandsland uden klare forbindelser til O2 og oplandet. Godt nok kommer jeg sjældent i Aarhus, men jeg mener at f.eks. Silkeborgvej og Viborgvej er nogle temmelig vigtige indfaldsveje til Aarhus, der fortjener mere end tertiary.

Jeg vil foreslå, at vi får nogle nye retningslinier for vejklassifikation i de store byer.

Et forslag: En indfaldsvej, der er en fortsættelse af en primærrute eller en motor(trafik)vej mappes som primary ind til for eksempel en indre ringvej. En indfaldsvej, der er en fortsættelse af en sekundærrute mappes som secondary ind til indre ringvej. Andre vigtige veje i byer, der tjener gennemgående trafik, kan også tagges som secondary, selvom de ikke er nummererede.

I Aarhus vil det resultere i at Åhavevej/Marselisborg Boulevard, Silkeborgvej (fra Herningmotorvejen) og Viborgvej bliver primary ind til O1. Randervej og Skanderborgvej bliver secondary til O1. En anden kandidat som secondary kunne være "havneruten" fra Strandvejen til Nørreport.

Ole N