On 19-12-2012 21:58, Ole Laursen wrote:

> Citat fra Ida Auken angående søkortene, det korte af det lange er at
> de er dyre at lave, rederierne spytter godt i kassen, og man vil ikke
> gå glip af den indtjening:

> "Så var der et par spørgsmål. Der var et sådan set meget ret relevant
> spørgsmål om, hvorfor f.eks. søkort ikke indgår i den her pulje.

Men en ting er jo at de ikke gør søkort tilgængelige for os. Noget andet er at
de som
udgangspunkt forbyder os at lave vores egne kort.

> Jeg ved ikke om der er basis for at drøne rundt med ekkolod i DK's farvande.

Naturligvis er der det. Måske ikke omkring Grønland bortset fra Nuuk.

Men fx Øresund og Østersøen er da oplagt. Der er masser af danske og tyske
sejlere, der
alligevel sejler rundt der og kan opmåle. Og som gerne sejler en lille omvej
for at lave
bedre opmålinger.

Men hvis det det her, der er tale om:
http://www.kms.dk/Emner/Soekortognavigation/soeopmaaling/privatsoeopmaaling/

Så bliver det nok op ad bakke for OpenSeaMap.

Men vil de virkelig tvinge os til at slå loggen på ekkoloddet fra. Og hvis
nogle tyskere
så uploader deres log til OpenSeaMap, hvordan vil KMS så komme efter dem?