Hej liste,

Hermed en lille rapport fra årets Kortdage-konference (se
http://www.kortdage.dk).

Der var i år ikke så mange indlæg eller hype på standene om OSM - kun
mit eget om routing på OSM-data og sammenligning med samme på FOT (
http://www.septima.dk/user_gregers/presentation/routing_paa_osm.html#/
). Foredraget blev i øvrigt rimeligt velbesøgt og resulterede i en god
lille diskussion om troværdighed mv. omkring OSM.

Det er, som jeg ser det, dog ikke negativt -nærmest tvært imod:

Dels indeholdt mange løsninger (ikke kun fra det firma jeg selv er del
af) på den ene eller anden måde data fra OSM, som en hel naturlighed.
Der var for eksempel en del produkt-eksempler, hvor baggrundskort var
tiles fra MapQuest, OSM, MapBox eller lignende.

Dels var det min opfattelse at branchen, kommuner og stat - efter en
tid hvor nogle have opfattelse af at OSM-communitiet var nørder på et
korstog for at erstatte alle offentlige data med OSM selv - er begyndt
at få et andet indtryk af OSM, og kan se hvor OSM passer ind og
supplerer vores eksisterende (hovedsagligt tekniske) kortværker.

Mvh

Gregers

PS: Som en lille illustration af tillid til crowdsourcede data, brugte
jeg i min præsentation følgende:
Gregers: "Hvor mange her har indenfor det sidste år slået noget op på
Wikipedia og troet på det de læste?"
(Stort set alle rakte hånden op)
Gregers: "Hvor mange har så på et tidspunkt tjekket citaterne og
referencerne, for at se om det var rigtigt?"
(måske 5-10% rakte hånden op)