On søndag den 12. november 2017 22.32.50 CET Niels Elgaard Larsen wrote:
> Jeg har på det sidste lavet en del billeder til Mapillary på cykel.
>
> En ting jeg har bemærket er, at mange af de stier som er tagget
> highway=cycleway slet ikke er cykelstier.
>
> Nogle af dem er gangstier, fx skiltet som
> https://www.retsinformation.dk/image.aspx?id=180061&img=CH219_15_131.png
>  og med cykelbarrierer.
>
> Jeg mener at det så må være highway=path, eller highway=footway
> med bicycle=no.
>
> Dog har jeg brugt bicycle=dismount, der hvor fx en cykelrute passerer
> under togspor, hvor det ikke er tilladt at cykle (fx Parkruten)

> [...]

Efter oprindeligt at have brugt highway=path;bicycle=designated etc til alle
"cykelstier"  (jeg brugte JOSM fra starten) har jeg nu i mange år brugt
highway=cycleway også for fællesstier. (Det der endeligt fik mig til at skifte
var https://www.openstreetmap.org/user/Richard/diary/20333)

Bemærk at man (i DK) må gå på cykelstier, medmindre der er en særskilt gangsti
ved siden af. Derfor må highway=cycleway i praksis betragtes som værende kun
"primært" cykelsti og ikke udelukkende cykelsti og derfra er der ikke langt
til at kunne bruge tagget også selvom der er skilte med både cykel og
fodgængere.

Bemærk også at highway=path;... versionen kræver mindst 3 tags og at
highway=cycleway kun kræver et tag (og derfor er langt mere overskueligt)

Bemærk også at mange bruger highway=path udelukkende til trampestier og
lignende "mindre formelle stier"

Bemærk også at hvor man med highway=cycleway (i praksis) har et implicit
foot=yes, har man med highway=footway ikke et implicit bicycle=yes.