Mikko Lukas Räsänen:
> .. og hvis man så er smart, så går man ind og kigger på
> https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:public_transport%3Dplatform, som
> der netop også linkes til hvor der pænt står at
> public_transport=platform enten er en node, way eller area - og hvor det
> ud fra konteksten giver sig selv at man ikke skal tagge
> public_transport=platform på BÅDE selve stoppestedet OG på den
> eksisterende platform.
>
> Så ... det er IKKE det modsatte af min indvending.

Med "modsatte" mente jeg ikke, at du sagde noget andet end wikien.

Jeg mente, at det jeg citerede fra wikien foreslog at tagge
public_transport=platform også med highway=bus_stop, hvorimod du
opponerede mod at tagge alle highway=bus_stop med public_transport=platform.

Dvs, eftersom retningen af implikationen i wiki-citatet er modsat,
modsiger den ikke dit argument.

Min pointe var, at selvom dit (og mit) synspunkt er i overensstemmelse
med wikien, så bidrager den også til problemet.

> Læg mærke til at jeg er HELT enig i at tagget skal sidde på stoppestedet
> de steder hvor der ikke er tegnet en way eller et area som faktisk ER
> platformen

Eller en knude.
Næsten alle stoppesteder i Danmark har en søjle eller skilt, hvor man
kan vente på bussen. Så hvis der ikke er en platform, bør man nok lave en.

> - men på de steder hvor der faktisk allerede ER en platform,
> der giver det sig selv at det er platformen der skal have tagget
> public_transport=platform.

Ja.

> Reglen om at undgå dobbelt-tagging må også gælde her, ikke?

Enig.

Derfor er det også uheldigt, at det pga en gammel bug i renderen er
nødvendigt at anbefale at tagge platforms med highway=bus_stop, selvom
stoppestedet også er tagget med public_transport=stop_position på et
stykke vej, som er i en busruterelation.

Når det bliver rettet, bliver det nemmere at adskille stoppesteder og
platforme.

Niels Elgaard Larsen