On Tuesday 29 July 2008, Geert Schuring wrote:
> Ik vind het hele huisnummer verhaal een behoorlijk zinloze discussie. Laten
> we eerst maar eens zorgen dat we zeker weten dat we alle straten en
> fietspaden van nederland er goed in hebben zitten, en dat de kaart correct
> routeerd,

Eén van de redenen waarom ik met deze conversie begonnen ben is omdat "mijn"
dorp al een tijd klaar is tot op dat nivo. Dan kan ik drie dingen doen:
- Stoppen.
- Steden en dorpen in de buurt verbeteren, daar ben ik ook mee bezig.
- Meer detail toevoegen. Dan kom je al vrij snel bij gebouwen en de daaraan
gekoppelde nummers. Ik kan natuurlijk te voet alles nog een keer doen en
overal die nummers noteren, maar de informatie bestaat gewoon al, waarom
zouden we die niet gebruiken?

> Postcode vind ik nog wel nuttig, op kleine
> apparaten kan dat makkelijker in te toetsen zijn dan een straatnaam.

We hebben nodes voor het numerieke deel van de postcode, m.i. nutteloos voor
routering. Met letters erbij wordt het wel nuttig, maar daar heb je hetzelfde
links/rechts probleem als bij huisnummers. Het Karlsruhe schema maakt het
mogelijk postcodes op de "juiste" plek toe te voegen: bij de rij huizen waar
de postcode bij hoort.

> Mijn idee voor huisnummers was om een straat in te delen in segmenten, en
> deze een tag te geven waarin je aangeeft welke huisnummers aan dat segment
> liggen.

Ik heb ze niet doorgelezen, maar zoiets zal hier best wel ergens tussen te
vinden zijn:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/House_numbers

> In een woonwijk geeft dat genoeg precisie. Of het nummer dan links
> of rechts aan de weg zit vind ik vrij nutteloze informatie.

Dat idee heb ik nog niet eerder gehoord, en ik zou me er best in kunnen
vinden, behalve dat we de informatie gewoon al hebben en dat er genoeg mensen
zijn die het wel handig vinden.

> In 50% van de
> gevallen staat er maar aan 1 kant van de weg huizen. Aan een landelijke
> weg, waar slechts om de zoveel honderd meter een woning staat, map ik de
> oprijlaan als highway=service en voeg daar de straatnaam en huisnummer in
> een tag aan toe.

Voor de huizen die zo gemapt zijn lijkt het me een zeer goede oplossing, maar
niet ieder landelijk gelegen huis heeft zo'n oprijlaan en niet iedere OSM'er
heeft zin om die te mappen (laat staan of ze in de AND data zitten).

> Het lijkt me goed om hier in Veenendaal over te praten.

Ok, beschouw me hierbij als aangemeld ;-) Is er nog een plaats in een auto
beschikbaar die station Utrecht of Veenendaal aan doet?

--
Freek