In your letter dated Wed, 24 Sep 2008 20:56:03 +0200 you wrote:

>Door bij de rule highway=trunk de routing attribute bicycle op 0 te
>zetten (of bicycle te verwijderen) zou dit moeten bewerkstelligen.

Dat heb ik geprobeerd. Een van mijn eerste tests met gosmore was een
fietsroute van Amsterdam centrum naar Amsterdam Noord. Die ging dus door de
IJtunnel. Nadat ik gecontroleerd had dat de IJtunnel inderdaad een autoweg was
heb ik die als trunk getagd, en de gosmore config aangepast. Maar de route
ging nog steeds door de IJtunnel. Helaas heb ik tot nu toe geen tijd gehad om
uit te zoeken wat er precies misgaat.

>Echter dat is geen optie voor de routing website aangezien in de UK wel
>op trunks gefiets mag worden.

Daarom moet je denk ik ook per weg de verkeersregels (= config file) opzoeken
die van toepassing zijn.

>Waarom alleen de verkeersborden? Die kunnen overbodig zijn of niet
>genoeg informatie bevatten.

Verkeersborden kunnen overbodig zijn. Dan zou je ze eventueel weg kunnen
laten. Hoewel ik me ook voor kan stellen dat OSM voor een wegbeheerder een
basis kan vormen voor een consistency check. Het zou natuurlijk ideaal zijn als
de wegbeheerder wijzigingen in verkeersborden gewoon aan zou leveren.

Ik zie niet in hoe alle verkeersborden samen met de verkeersregels te weinig
informatie kunnen bevatten.

>Voor ieder land een definitie was ook mijn idee maar daar is nog niet
>iedereen het mee eens en dus (nog) geen standaard.

Het zou denk ik handig zijn als gosmore ook krachtig genoeg zou zijn dat het
ook een realistische optie is.

>Waarom zou je een tag bicycle=no uit de database willen hebben als deze
>tag gewoon waar is? Zelfs als het volgens een (eventuele) standaard al
>bij default zo is, is dan de tag bicycle=no vervuiling? In mijn optiek
>zeker niet.

Hoeveel voertuig categorieen hebben we in Nederland? We hebben in ieder geval
voetgangers, fietsers, snorfietsen, bromfietsen, brommobielen, auto's, motoren,
auto's met aanhangers, auto's met caravans, lichte vrachtwagens,
zware vrachtwagens, bussen, openbaar vervoer bussen, taxi's,
landbouwvoertuigen, ruiters.

Wil je voor al die categorieen per wegsegment aangeven of ze daar wel of niet
mogen komen en hoe hard ze mogen?

En wat dan als de verkeersregels gewijzigd worden?

Stel dat er een nieuwe regel komt dat bromfietsen wel op een autoweg mogen
behalve als er een bord staat dat het niet mag?

Behalve routing wil je natuurlijk ook op je scherm kunnen zien wat de maximale
snelheid is. Ik kan me echt niet voorstellen dat je iedere weg expliciet voor
alle voertuigen wil taggen met de geldende maximale snelheid.