Wat betreft de scheiding tussen hamlet (buurtschap) en village (dorp) lijkt
het mij handig om het verschil te leggen op de woonplaats, dat wil zeggen de
woonplaats waarop je in de gemeente staat ingeschreven. Is ook de plaats die
je als adres opgeeft en onder welke plaats telefoonnummers in het ouderwetse
telefoonboek worden opgesomd.
Bijna altijd heeft zo'n dorp een aparte postcode (cijfercombinatie-deel). De
buurtschappen die onder een nabijliggend dorp vallen hebben een zelfde
postcode (cijferdeel) als het dorp waar het onder valt (als het in de
AND-data al een postcode heeft). Is misschien een manier om dit enigszins
geautomatiseerd op te zoeken / aan te passen.

Dit hoeft niet te betekenen dat zo'n dorp kern altijd een blauw kombord
heeft (meestal wel natuurlijk), en om deze status af te laten hangen van
voorzieningen (wat voor, winkels, scholen, dokter?) is ook zeer arbitrair.

Voor de mensen in de volgebouwde randstad is het misschien moeilijk te
bevatten maar er zijn in Nederland genoeg plekken waar huizen staan die niet
binnnen een bebouwde kom staan. Toch hebben deze huizen een adres en hebben
deze mensen een woonplaats.
Ik dacht het afgelopen jaar eens iets gezien te hebben op de maillijst over
een centrale administratie, dat gemeenten de woonplaatsgrenzen, onder welke
straat kavels vallen en veel andere gegevens dienden vast te leggen en dat
dit in 2009 voltooid zou moeten worden. Maar ik kan er niks over terug
vinden.