Hoi allemaal,

Allereerst mijn excuses aan iedereen die tevergeefs heeft geprobeerd
onze website te bezoeken! Iets voor het versturen van mijn mail was
hij nog online, maar vlak daarna moet het noodlot hebben toegeslagen.
Inmiddels is hij weer online en normaalgesproken is hij dat altijd.

Beste Stefan,

Jij ook bedankt voor je interesse en je commentaar. Wat je zegt klopt
natuurlijk. Om perfect werkende spraakherkenning voor gebruik in een
auto te maken zul je idealiter de benodigde spraak in de auto moeten
opnemen. Voor navigatie op de fiets op de fiets en voor een
dicteerprogramma opde pc achter je bureau et cetera.

Alle spraak die we verzamelen wordt dan ook zo goed mogelijk gelabeld,
zodat een ontwikkelaar van een nieuw product weet welke spraak hij het
beste kan gebruiken. Tot op zekere hoogte kan hij ook spraak gebruiken
die niet onder de voor zijn product ideale omstandigheden is
opgenomen.

Het valt te vergelijken met de verschillende kaarten die je kunt maken
met de OSM-data. Voor navigatie in de auto gebruik je een andere
subset dan voor op de fiets, maar op kruispunten is het wel handig als
je beide subsets kunt gebruiken.
;)

Bij VoxForge is alle spraak die we kunnen krijgen welkom. Als iemand
op deze lijst denkt: okay, maar ik ben eigenlijk alleen maar
geïnteresseerd in spraakherkenning voor navigatie op de fiets
(bijvoorbeeld), dan is het inderdaad het beste om onder vergelijkbare
omstandigheden jezelf op te nemen.

Doe het echter wel veilig! Dus bijvoorbeeld op een hometrainer in de
tuin met het stuur in de richting waar de wind vandaan komt.

Groet, Bolawy