Quoting Thomas van der Burgt <tho...@thvdburgt.nl>:

> linkje staat op die pagina:
>
> voila:
> http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/default/files/documenten/downloads/RCE_Rijksmonumenten_Dataset.zip

Het is ook mogelijk om de shapefile direct naar het OSM formaat (als
changeset) om te zetten. Vervolgens kun je (mits het bestand niet te
groot is) via JOSM importeren. Dit kan met shp-to-osm.jar: [1]. Ik ben
hier zelf ook naar aan het kijken, o.a. i.v.m. de import van Canvec
data. Ik durf niet te zeggen of shp-to-osm.jar kan herprojecteren,
maar dit kan ik navragen.

Een nadeel is dat een deel van de attribuutgegevens in Access zit. Als
dit vanwege technische belemmeringen is gedaan, vraag ik me af of hoe
OSM er het beste mee kan omgaan. Is het nodig om dit eventueel te
importeren? Sowieso is het goed om eerst vast te stellen welke
informatie je wilt overzetten.

Met de rules files kun je precies definiëren welke informatie je wilt
omzetten, en hoe dat moet gebeuren. Daarmee bepaal je dus de OSM tags,
die automatisch door shp-to-osm.jar worden aangemaakt.

Ik meen ergens gezien te hebben dat alle monumenten een eigen weblink
hebben. Als dat zo is, zou ik willen aanbevelen om gebruik te maken
van het 'url' attribuut: [2]. Misschien zit al een URL in de data.

Als een monument geen eigen geometrie heeft, maar wel een X- en
Y-kolom in de data, zul je eerst zelf iets moeten doen, voordat
shp-to-osm hiermee aan de slag kan. Ik zal ook informeren of dit een
optie is.

Frank

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Shp-to-osm.jar
[2] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:url