Dag mensen,

Ik ben vrij nieuw met het hele OSM gebeuren en heb me maar eens
aangemeld op deze mailinglist. Ik ben aan het kijken in hoeverre de OSM
kaarten geschikt zijn voor een projectje dat ik op het ookg heb.

Zelf ben ik volledig blind en voor deze doelgroep is GPS-navigatie
natuurlijk een erg handig hulpmiddel. Nadeel bij commerciele producten
is allereerst de prijs, iets dat specifiek voor een doelgroep wordt
ontwikkeld mag blijkbaar automatisch 4 maal zo veel kosten dan het
standaardproduct waar het van is afgeleid. Om een idee te geven, extra
opties die in het desbetreffende product zijn toegevoegd zijn onder
andere een lijstje van kruisingen in de buurt en een "where am I"
feature, technisch niet heel spannend dus.

Verder zijn de standaardkaarten van TeleAtlas en Navteq gewoon niet
handig voor voetgangers. Ik ben weleens omgeleid ivm een eenrichtingsweg
waar ik als voetganger natuurlijk geen boodschap aan heb. Om van het
gebrek aan info over fiets- en voetpaden die niet langs een autoweg
lopen nog maar te zwijgen.

Nu een van de producten voor de blinde doelgroep, Wayfinder access, is
gestopt door overname van het moederbedrijf door Vodafone, ben ik eens
gaan bekijken wwelke mogelijkheden er zijn om een opensource product te
bouwen dat vergelijkbare functionaliteit biedt. Hiervoor heb ik het
volgende nodig:
- Geocoding op basis van straat+huisnummer en reverse geocoding, liefst
ook op huisnumemr niveau, om een "waar ben ik" feature aan te bieden
- Info over kruispunten (welke straten maken hier deel van uit in welke
richtingen), welke kruisingen zijn er in de buurt
- Betere info over beschikbare voetpaden voor voetgangersrouting
- Flinke POI database zou leuk zijn

Om bovenstaande samen te vatten is mijn vraag dus in hoeverre de
Nederlandse kaart op dit moment aan deze wensen voldoet. Voor
bijvoorbeeld huisnummers heb ik wel een aantal discussies gevonden ivm
import van de AND data, maar geen duidelijke huidige status.

Groet,

Bram