Hoi Lijst,

Sorry voor de crosspost, maar niet iedereen zit op het OSM forum, dus hoop ik zo een breder publiek te bereiken.

Het kan je haast niet ontgaan zijn dat momenteel Nederland wordt verrijkt met bijzonder mooie landuse en water data (zgn. '3dShapes' dataset). Ik heb zojuist de import in de omgeving van Utrecht afgerond. Op veler verzoek ga ik binnenkort beginnen met de import van 3dShapes in Midden Nederland. Ofwel, het gapende gat tussen de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug wordt aangevuld. Dus, de volgende ebieden worden binnenkort aangevuld:
* Westelijke Veluwerand (Harderwijk, Putten, Ede)
* Gelderse Vallei / Eemvallei (Barneveld, Veenendaal, Nijkerk)
* Rivierengebied (Tiel, Gorinchem)
* Zuidelijk Flevoland (Almere)
* Noordelijk deel van 't Gooi (Weesp, Bussum, Huizen)
Hiermee ontstaat een mooi aangesloten geheel van 3dShapes import in Midden en Oost Nederland, vandaar de ietwat rare vorm.

Zoals gebruikelijk zal ik er ook voor zorgen dat de data netjes wordt geïntegreerd in de bestaande data. Dus ik ga geen dubbele nodes veroorzaken. Ook zal ik redundante (AND) shapes verwijderen (alleen water, bos, park, begraafplaats), maar namen en andere informatie zal ik óf meenemen, óf ik zal de shape omtaggen naar toponym=xxx (voor naamsaanduiding van een gebied). Ook probeer ik heidevelden, zandverstuivingen, e.d. mee te nemen (o.b.v. bestaande data en CLC2000 landuse data). Uiteraard is lokale kennis het beste, dus schroom vooral niet om shapes om te taggen die jouw inziens verkeerd zijn aangegeven.

Laat, als het kan, op het OSM forum weten op welke gebieden ik moet letten tijdens de import. Zijn er bijv. gebieden die hermetisch afgesloten moeten worden voor 3dShapes? Of zijn er gebieden waar alleen shapes geïmporteerd moeten worden en je zelf de opschoning voor je rekening wilt nemen? Link: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8830 . Hier is ook een kaartje te vinden om welk gebied het gaat.

Groeten,

Frank