Bij de import van de AND-data is een oude manier van het aanmaken van
multipolygons gebruikt. Het is nu de bedoeling dat inner ways van een
multipolygon geen tagging krijgen, zie
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multipolygon_relation#Tagging.
Komen ze wel voor dan zouden ze behandeld moeten worden als niet
bestaand. Blijkbaar doet de renderer van de OpenFietsMap dat niet.
Dus de tag natural=water op de innerway verwijderen zou het probleem
van de renderer vermoedt ik wel verhelpen.
Bij het importeren van de 3dShapes zal het AND water waarschijnlijk op
de meeste plekken overbodig worden, maar ik weet niet wanneer dit voor
heel Nederland klaar zal zijn..

3dShapes:
Bij de 3dShapes import worden de tags alleen op de relatie gezet en
niet op outer en innerways. Het "eiland" dat binnen de multipolygoon
valt wordt noch weer een keer toegevoegd met de tag die het binnenste
deel beschrijft, of er zijn meerdere vlakken die het eiland opvullen,
er is van alles mogelijk.
Zo kun je ook een innerway hebben van hetzelfde type als de omliggende
multipolygon (bijvoorbeeld een stuk grasland, omgeven door een sloot
in een groter perceel grasland). Met de oude manier zou dat niet
lukken.
De way die je als voorbeeld hebt aangegeven is 2 weken geleden
toegevoegd. Ik moet hier noch wel wat nabewerking doen, want het AND
water staat er ook nog op. Hoop ik binnenkort (dit weekend) te gaan
doen.

Groeten Theun,