1) Met zo'n mooie lijst zou ik de controle handmatig doen en wijzigen waar het daadwerkelijk letters moeten zijn. Ik weet van DenHaag dat veel van de straat namen WEL met cijfers worden geschreven.

Groet
ZMWandelaar

-----Oorspronkelijk bericht----- From: Martijn van Exel
Sent: Sunday, August 28, 2011 7:04 PM
To: OpenStreetMap NL discussion list
Subject: Re: [OSM-talk-nl] Diverse vragen

2011/8/28 Nico Witteman <n...@wittyman.nl>:
Hallo allen,

Ik ben nieuw in deze groep, met meteen maar een aantal vragen:

1.       In Amsterdam zijn sommige straten genoteerd als “1e
Helmersstraat”,  enzovoorts, terwijl ze officieel “Eerste Helmersstraat”
heten. Iemand bezwaar als ik dat corrigeer? En is daar dan een handige
geautomatiseerde manier voor?

Ik zou er niet van uit gaan dat de officiële benaming altijd 'Eerste'
in plaats van '1e' is. Ik herinner me dat de rangtelwoorden op de
straatnaamborden ook niet consequent voluit worden geschreven, als da
tenminste enige indicatie is.

Pas altijd op met automatische correcties. Er zijn vele manieren om
dit te doen, maar evenzovele om het verkeerd te doen. Eén belangrijke
misser maak je alvast niet, en dat is het doen zonder het eerst te
overleggen. Maar er zijn meestal wel uitzonderingsgevallen waar je bij
het maken van je script niet aan gedacht hebt. Oefen in elk geval
eerst droog op een lokale dataset, doe dit soort acties met een
afzonderlijke user en documenteer op de wiki.

Ik heb een snelle check gedaan op het voorkomen van 1e/2e/3e/etc voor
een ruime BBOX rond Amsterdam:
namen in cijfers: 59
namen in letters: 84

Dit is het aantal unieke namen, niet het aantal objecten.

Namen in cijfers:
1e Breeuwersstraat
1e Constantijn Huygensstraat
1e Glanshof
1e Guiswegdwarsstraat
1e Harenmakersdwarsstraat
1e Heidestraat
1e Helmersstraat
1e Hugo de Grootstraat
1e J C Mensinglaan
1e Jacob van Campenstraat
1e Jan Steenstraat
1e Jan van der Heijdenstraat
1e Kekerstraat
1e Kostverlorenkade
1e Loswal
1e Montessorischool
1e Nieuwstraat
1e Oosterparkstraat
1e Oosterstraat
1e Rijksbinnenhaven
1e Schinkelstraat
1e Sweelinckstraat
1e Weteringplantsoen
1e van der Helststraat
2e Breeuwersstraat
2e Coentunnel
2e Constantijn Huygensstraat
2e Glanshof
2e Helmersstraat
2e Hugo de Grootstraat
2e J C Mensinglaan
2e Jacob van Campenstraat
2e Jan Steenstraat
2e Jan van der Heijdenstraat
2e Katsloot
2e Kekerstraat
2e Kostverlorenkade
2e Leeghwaterstraat
2e Loswal
2e Montessori
2e Nieuwstraat
2e Oosterparkstraat
2e Oosterstraat
2e Rijksbinnenhaven
2e Schinkelstraat
2e Sweelinckstraat
2e Weteringplantsoen
2e van der Helststraat
3e Havenarm
3e Helmersstraat
3e Hugo de Grootstraat
3e Kekerstraat
3e Kostverlorenkade
3e Kruisstraat
3e Oosterparkstraat
3e Oosterstraat
3e Rijksbinnenhaven
3e Schinkelstraat

Namen in letters:
Derde Diem
Derde Egelantiersdwarsstraat
Derde Goudsbloemdwarsstraat
Derde Leliedwarsstraat
Derde Looiersdwarsstraat
Derde Oosterparkstraat
Derde Vogelstraat
Derde Weteringdwarsstraat
Derde Wittenburgerdwarsstraat
Derde Zijweg
Eerste Anjeliersdwarsstraat
Eerste Atjehstraat
Eerste Bloemdwarsstraat
Eerste Boerhaavestraat
Eerste Boomdwarsstraat
Eerste Ceramstraat
Eerste Christelijk Lyceum
Eerste Coehoornstraat
Eerste Diem
Eerste Disteldwarsstraat
Eerste Egelantiersdwarsstraat
Eerste Emmastraat
Eerste Goudsbloemdwarsstraat
Eerste Hasselaerstraat
Eerste Hoefweg
Eerste Hogerwoerddwarsstraat
Eerste Jan Steenstraat
Eerste Jan van der Heijdenstraat
Eerste Keucheniusstraat
Eerste Laurierdwarsstraat
Eerste Leeghwaterstraat
Eerste Leliedwarsstraat
Eerste Lindendwarsstraat
Eerste Looiersdwarsstraat
Eerste Marnixdwarsstraat
Eerste Marnixplantsoen
Eerste Nassaustraat
Eerste Passeerdersdwarsstraat
Eerste Ringdijkstraat
Eerste Rozendwarsstraat
Eerste Tuindwarsstraat
Eerste Velddwarsweg
Eerste Vogelstraat
Eerste Weteringdwarsstraat
Eerste Zijweg
Eerste van Swindenstraat
Tweede Anjeliersdwarsstraat
Tweede Atjehstraat
Tweede Bloemdwarsstraat
Tweede Boerhaavestraat
Tweede Boomdwarsstraat
Tweede Ceramstraat
Tweede Coehoornstraat
Tweede Coentunnel
Tweede Diem
Tweede Disteldwarsstraat
Tweede Egelantiersdwarsstraat
Tweede Emmastraat
Tweede Goudsbloemdwarsstraat
Tweede Hasselaerstraat
Tweede Hoefweg
Tweede Hogerwoerddwarsstraat
Tweede Keucheniusstraat
Tweede Laurierdwarsstraat
Tweede Leliedwarsstraat
Tweede Lindendwarsstraat
Tweede Looiersdwarsstraat
Tweede Marnixdwarsstraat
Tweede Marnixplantsoen
Tweede Nassaustraat
Tweede Oosterparkstraat
Tweede Passeerdersdwarsstraat
Tweede Rozendwarsstraat
Tweede Tuindwarsstraat
Tweede Velddwarsweg
Tweede Vogelstraat
Tweede Vooruitgangstraat
Tweede Weteringdwarsstraat
Tweede Wittenburgerdwarsstraat
Tweede Zijweg
Tweede van Swindenstraat
Vierde Vogelstraat
Vijfde Vogelstraat

2.       Zijn er plannen om de huisnummers van BAG-viewer
http://bagviewer.geodan.nl/index.html te gaan importeren?

Zie het mailinglijst-archief, er zijn volgens mij geen concrete
plannen om de BAG-huisnummers te importeren.
Ik ben er geen voorstander van. Bij een import moet je ook nadenken
over hoe die geimporteerde data bij wordt gehouden; van de BAG komt
maandelijks een mutatiebestand uit, importeren in OSM is alleen zinvol
als je ook die mutaties opneemt. Maar hoe moet dat dan met
adresobjecten die ondertussen door een echt persoon zijn bijgewerkt?
Dat zijn moeilijke vragen.

3. Over de zoekfunctie (Nominatim): waarom vindt hij bij “Drinkwater
in Amsterdam” maar een paar waterhappertjes, terwijl er op de kaart toch
echt meer staan? In het Vondelpark bijvoorbeeld staan er 6 ingetekend,
terwijl alleen die bij de Stadhouderskade wordt getoond in de lijst.

Ik heb geen idee.
Dat zou je eventueel ook aan Brian Quinion moeten vragen, of in elk
geval op de talk-mailinglijst.

Hartelijke groet,

Nico Witteman

martijn van exel
schaaltreinen.nl

Tekst ingevoegd door Panda GP 2011:

Als het hier gaat om een ongevraagde e-mail (SPAM), klik dan op de volgende link om de e-mail te herclasseren: http://localhost:6083/Panda?ID=pav_9055&SPAM=true&path=C:\Windows\system32\config\systemprofile\AppData\Local\Panda%20Security\Panda%20Global%20Protection%202011\AntiSpam ---------------------------------------------------------------------------------------------------