Hallo Derk,

De enige echte reden (voor zover ik die zie) om een weg opgesplitst te
hebben in meerdere stukken, is wanneer er andere kenmerken aan dat stuk van
de weg zit. Bv andere maximumsnelheid, al dan niet fietsstroken naast de
weg, behorende tot een bepaalde relatie (bv busroute), etc.
Dit is trouwens geen aanmoediging om nu maar verschillende delen van een
straat aan elkaar te gaan knopen. Ik zou het gewoon laten zoals ze zijn.

Zoals Jo al aangeeft, je kunt in de JOSM (en ook de Potlatch editor)
meerdere elementen selecteren en dan de tags editen.

Trouwens, "unclassified" is ook een classificatie :-)  zie:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features

Groet,
Henk