Beste mappers,

Hoe kan ik het beste de historische forten van de Stelling van
Amsterdam taggen?

<...>

Ik denk zelf aan de volgende tags:

historic        fort
name            Fort ...
description     Onderdeel van de Stelling van Amsterdam

Dat lijkt mij idd terzake

Volgende vraag: moet ik een node of een area taggen? De meeste forten
zijn ingegraven met een beperkt aantal betonnen uitsteeksels boven de
grond en een gracht er omheen. Maar er zijn allerlei varianten: geheel
of gedeeltelijk uitgegraven, afgebroken, nooit afgebouwd, etc.

Ik zou het gehele eiland taggen, de groenstroken om de forten hadden een weloverwogen verdedigend nut, horen dus bij het fort. Ik vind wel dat het verschil tussen gras en gebouw duidelijk zichtbaar moet zijn.

Er zijn m.i. verschillende alternatieven:

a) Een area markeren rondom het fort, en taggen als hierboven
(voorbeeld
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.51726&lon=5.06753&zoom=17&layers=M)

Ik zie alleen maar gras...

b) Idem, plus area taggen als landuse = grass

da's een open deur

c) Een stukje zichtbaar gebouw markeren, building = yes, verder als
hierboven.

Ik zou de omtrek van de boven en ondergrondse gedeelten als een bouwwerk intekenen en als gebouw taggen

d) Een node maken in het centrum en taggen als hierboven (voorbeeld
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.52559&lon=4.99868&zoom=17&layers=M)

Ik zie niet wat je als voorbeeld aanhaalt.

Ik opteer voor a) of d). b) lijkt me dubbelop, omdat het landgebruik al
is aangegeven. c) is vaak niet mogelijk omdat er geen gebouw zichtbaar
is onder het gras, of omdat er meerdere kleine uitbouwsels zichtbaar
zijn, die soms al zijn ingetekend. Wat zouden jullie doen?

Bedenk dat de schootszijde van de fort-ruimten acte/onder een groenwal ondergronds liggen, de achterkant van dezelfde ruimten bovengronds zijn, wees daar niet al te puristisch met de regel ondergrondse strukturen niet te tonen... Het gaat erom dat de kaartgebruiker een indruk krijgt wat hij/zij zal aantreffen.

En de derde en lastigste vraag: veel forten hebben een tweede leven
gekregen, als opslagplaats voor wijn bijvoorbeeld, als museum, of zelfs
als health resort! Moet ik het huidige of historische gebruik aangeven,
of beiden? Wat moet ik dan aan de tag "name" meegeven? En moet ik aparte
nodes of areas intekenen voor ieder gebruik? Hier een voorbeeld:
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.527858&lon=4.927862&zoom=18&layers=M
Hier staat niet meer het historische gebruik en de historische naam
centraal, maar het huidige gebruik als sauna.

Het fort blijft een fort, het is belangrijk de originele bestemming te blijven aangeven. Als zich daarin een andersoortig bedrijf heeft gevestigd, kan dat als bedrijf aangegeven worden. In het geval van het fort penningsveer heb je dan een stuk of 8 bedrijven te noemen...

Groet, Frank