Goedemiddag allemaal,

Hoewel ik al met verschillende /mappers/ gecorrespondeerd heb, meestal naar aanleiding van een fout van mij in een /changeset/, ben ik nog een nieuwe /mapper/. Mijn kennismaking met OSM dateert van zo'n tien jaar geleden, toen ik een geschikte kaart voor mijn GPS-ontvanger zocht. Een kennis attendeerde mij op de OpenFietsMap; en die gebruik ik nog steeds. Toen wist ik nog niet dat ik zelf mee kon helpen deze kaart te verbeteren. Daarvoor ben ik mij gaan interesseren toen ik ontdekte dat er op een kaart van het kadaster een paadje in de buurt van mijn huis was getekend, dat er al zeker twintig jaar niet meer was. Mijn eerste, en tot nu toe grootste, project was, het bedoelde paadje te vervangen door het paadje dat er nu loopt. Met veel vallen en opstaan, en grote hulp van diverse /mappers/, is me dat gelukt. (Een van de behulpzame /mappers /stuurde me zelfs een filmpje met daarin een hele JOSM-sessie; daar heb ik heel veel van geleerd!) Nu buig ik mij bij tijd en wijle over de kaart, maar alleen als ik denk dat ik iets kan verbeteren. En verder probeer ik thuis te raken in alle zaken om het /mappen /heen, zoals: wat is en PB, hoe verstuur ik dat, hoe en waar kan ik mijn changesets inzien, hoe kan ik een changeset ongedaan maken (nog niet gevonden), en meer van zulke dingen. Later, als ik groot ben, wil ik wel leren hoe ik bijvoorbeeld BAG-gegevens kan importeren. Pas als ik zulke dingen kan, vind ik mijzelf een echte /mapper/. Maar ik vind /mappen /wel steeds leuker worden!

Met vriendelijke groeten,

Niels H. Veldhuijzen (nhveldh)