Jag håller just nu på att skriva en rapport för Haptimap-projektet
(http://www.haptimap.org/) ang. OSM, tillsammans med Lars Harrie på
GIS-centrum i Lund. Min lott är att beskriva OSM, och bland annat
licensbytet.

Vi kommer förmodligen att sätta en jurist på stycket om licensbytet
förr eller senare, för exakt vad den nya licensen innebär är rätt
svårt att reda ut. Har jag fattat det rätt när jag säger att 1)
cc-by-sa kräver att användare delar på den renderade kartan, men inte
data som de lägger till sin egen exporterade osm-databas, medan 2)
odbl kräver det motsatta, dvs att de gör vad som helst med den
renderade kartan men alltid måste dela med sig av datan? Kan man
plocka odbl-data och kombinera med en annan geodatabas utan att dela
med sig av materialet i den ofria databasen som man kombinerar med
odbl-databasen?

Jag ska ha med några stycken om datamodellen, men hittar inte riktigt
information om OSM:s projektion, och detta är också ett ämne som jag
är väldigt dålig på. Är det "Many commercial maps and OSM use the
Google Mercator projection SRID=900913 for rendering." som gäller, dvs
OSM använder samma projektion som Google? Vad innebär "geodetiskt
referenssystem"?

Det hade varit bra om någon hade kunnat bekräfta uppgifterna ovan
eller rätta mig om jag uppfattat fel.