2011/12/12 Lars Aronsson <l...@aronsson.se>:
> På wikimapia.org ritar man in rutor eller polygoner ovanpå en
> Google-karta och skriver något om sakerna i rutan. Går den typen
> av tillämpning att göra även i OpenLayers, den fria programvaran
> som OpenStreetMap använder för att göra en panorerbar karta?
> Känner ni till några sådana exempel, som man kan titta på?

Skaffa ett serverscript som lagrar det som Openlayers genererar,
antingen som GeoJSON direkt i en databas, eller via någon WFS det är
inte riktigt så att jag kan rekommendera WFS ännu, även om det ska
vara "lätt" om man vet hur det fungerar. Som Ture säger just the small
matter of programming.

Exportera ritade Openlayers features
http://dev.openlayers.org/releases/OpenLayers-2.11/examples/vector-formats.html

Ladda vektorer dynamisk från WFS
http://dev.openlayers.org/releases/OpenLayers-2.11/examples/getfeature-wfs.html

Visa geojson i Openlayers:
http://dev.openlayers.org/releases/OpenLayers-2.11/examples/geojson.html

Visa geojson på leaflet (klara inte att redigera):
http://leaflet.cloudmade.com/examples/geojson.html

Det händer mycket inom javascript vektor kartor just nu, kothic-js,
mapcss, WFS styling osv. Det finns många möjligheter om ens användare
har moderna browsers. Wikimapia är ju kvar på 2005 års teknologi, men
det gör att det är snabbt och har tweakats mycket så det kommer inte
vara lätt att få något lika användbart. Eftersom denna aspekt av
Openlayers inte är något som det jobbas mycket på.

Kan tipsa om en rita på kartan app som finns::
http://www.scribblemaps.com/create/#lat=58.41525578850446&lng=15.669558314124185&z=9&t=Map&y=0&p=0