On 12 nov 2012, at 09:30, Erik Johansson <erjo...@gmail.com> wrote:

> Detta ämne är väl lite mer komplext än ett flame war i kalla Sverige.
>
> Jag vet minst en person som recenserade OSM data som sa att det var
> konstiga adresser han fick från OSM datat. Ett steg i att få dessa
> adresser att bli korrekta är väl att i alla fall ha "korrekta namn" i
> databasen? Så hur används data för kommungränserna:
> 1. rita ut gränser på kartan
> 2. fixa geocoding i nominatim.
>
> Jag kan tänka mig att det kan stå "x kommun" på kartan när man zommar
> ner till en kommungräns, och de flesta faktiskt vill väl bo på
> "Gunnesbovägen Lund" istället för "Lunds kommun".

Som det är nu blir det fel. Korrekta är Gunnesbovägen, Gunnesbo, Lund, Lunds
kommun, Skåne län…

Så var det tidigare men iom att Markus Lindholm (Snusmumriken) ändrade tillbaka
så fattas nu hela kedjan. Dvs kommunnamnet och stadsnamnet blir sammanslaget.
Observera även att Lund har en egen administrativ gräns (nu kan man ju fråga
sig vad jag pratar om staden eller kommunen ;) rätt svar är staden:
http://www.openstreetmap.org/browse/relation/2468628). Att ha kommungränsen och
staden att heta samma sak gör att Nominatim, och alla andra, måste gissa sig
till vad man menar. Skulle du t.ex. säga att Veberöd ligger i Lund? Frågar man
Nominatim nu så får man det som svar.

http://nominatim.openstreetmap.org/details.php?place_id=34622288 OSB att
stadsdelen, staden och kommunen har administrativa gränser. Dock slås staden
och kommunens namn ihop då de är identiska == fel.

/Joakim