Hej

Jag funderar lite på taggarna
place=city/town/village/hamlet

Jag föreslår att tätorter borde användas för de tre första och småorter för
den sista. Utöver det skulle jag även föreslå att inget som inte är tätort
eller småort borde taggas med dessa taggar. Bifogar definitionen på tätort
och småort här (från wikipedia).
https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4tort
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5ort

Jag har för att förenkla detta testat att rendera lite olika "fel" som
finns nu om vi skulle vilja följa detta:
http://minkarta.no-ip.org/orter

Klicka på +:et uppe till höger för att se de olika lagren jag gjort hitills.
Ingen SCB-Kod tätort : Innebär att tätorten inte har någon tag
ref:se:scb=XXXX något man kan hitta för alla tätorter i Sverige här:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/T%C3%A4torter
Färgerna är som så: place=city e röd place=town e gul och place=village e
blå.

Ingen SCB-Kod småort : Innebär att tätorten inte har någon tag
ref:se:scb=SXXXX något man kan hitta för alla småorter i Sverige här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_sm%C3%A5orter_i_Sverige_2010

Fel SCB-Kod tatort: Innebär att taggen ref:se:scb är fylld med något som
inte är fyra tecken långt (vilket jag tror alla tätorter skall ha)
Färgerna är som så: place=city e röd place=town e gul och place=village e
blå.
(det finns inget med detta "fel" än)

Fel SCB-Kod smaort: Innebär att taggen ref:se:scb är fylld med något som
inte är ett S med fyra efterföljande tecken (vilket jag tror alla småorter
skall ha)
De flesta av dessa fel är pga att det är en tätort som (enligt detta
förslaget) felaktigt taggats med place=hamlet och borde då bytas till
place=village.

(Jag är medveten om att mina renderingar e ganska fula och det kanske är
lite dumt att skriva över namnet på orten med en stor färgad blobb som inte
är det minsta genomskinlig men detta är något jag kan arbeta på.)
(och om vi antar förslaget kanske detta borde flyttas till hyddaservern)

Exact hur vi skall definiera vad som är city/town/village tycker jag inte
ingår i detta förslaget och är en annan diskussion som vi kan fundera på
senare?

En rendering som borde behövas till är en som renderar tätorter och
småorter som förekommer mer än en gång också.. (hur man nu skall lösa det)

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/T%C3%A4torter
Är en sida där man manuellt behöver gå in och visa vilka tätorter som
finns/inte finns. Funderar på att se om vi kan göra en lista på de som inte
finns automagiskt istället?
Och även kanske två renderingar på hur stor andel av tätorterna/småorterna
som finns inlagda renderar kommunerna i olika färger.. (även detta ger mig
frågan: hur gör jag det tro ;) )

MvH Tobias