Hej,
Tack för svaret Kalle! Jag frilansar lite som webbutveckling och pluggar till
högskoleingenjör inom elektronik och datateknik så jag känner mig inte helt
vilse på området. Däremot just hantering av GIS-data är ganska nytt (men
intressant) för mig. Har en del andra projekt som jag funderar lite kring så
jag tror att jag skulle ha stor nytta av shell-konto för att kunna köra allt
via servern. Jag läser att man först uppmanas till att presentera sig själv och
sin idé i e-postgruppen.  Så jag gör väl så att jag skriver några rader i alla
fall och sen får jag se hur mycket ni klagar på mig. ;)
Som jag nämnde studerar jag till högskoleingenjör inom elektronik och
datateknik på Umeå Universitet. Jag kommer dock från en liten by i det
lappländska inlandet. Jag har även tidigare varit ganska intresserad av kartor
etc. och har nu på senare tid arbetat (dock endast på hobbynivå) lite med
lantmäteriets kartdata som jag i studiesyfte får tag på via universitetet.
Problemet här är dock att lantmäteriet, som vi alla vet, i nuläget inte
erbjuder speciellt mycket av deras data kostnadsfritt. Utan ska man använda
deras data i någon större utsträckning blir det snabbt väldigt dyrt.
Just därför gillar jag verkligen öppenheten och möjligheterna kring OSM. Då jag
själv är fritidsintresserad och cyklar en del MTB så håller jag nu på med att
försöka kartlägga en del stigar och mindre vägar som saknas i de områden jag
mest befinner mig i. Jag skulle gärna se att mer terrängdata, stiger etc.
fördes in på OSM då det är ofta svårt att hitta bra kartdata över stigar,
cykelslingor etc.
Just i detta fall så håller jag på med att kolla upp hur det ser ut med
skoterleder på OSM. Det är dock inget större projekt och det känns inte helt
nödvändigt att ansöka om ett konto för det. Däremot har jag tillsammans med en
bekant dragit igång ett projekt där vi håller på att utföra mätningar för att
skapa ett sjökort för en lokal sjö. Där arbetar jag dock mest med Qgis men
tänker senare försöka fixa en bra lösning där även OSM kommer att vara
inblandat. Som jag nämnde i början av meddelandet sysslar jag även en del med
webbutveckling. Jag tar på mig lite arbeten då och då i mån om tid. Jag har
dock ett par projekt som endast är i ett planeringsstadium men som kommer att
baseras mycket kring OSM och den kartdata som finns tillgänglig där. Så det
skulle vara mycket uppskattat om jag fick möjlighet att använda mig av
openstreetmap.se servern för att underlätta mitt arbete. Jag har en del
erfarenhet med att arbeta med linuxservrar sedan tidigare så det bör inte
uppkomma allt för stora problem.
Mvh Jimmy Utterström