> Va, tycker du inte om tusenkvadratkilometerspolygoner som
> http://www.openstreetmap.org/relation/3207120 ? :-)
>
> På tal om det, ni som brukar redigera landuse (och framför allt
> landuse=forest), hur fanken bär ni er åt? Det händer lite då och då att jag
> stöter på sådana ytor som uppenbart inte stämmer med verkligheten, men där
> Bing verkar ha bra data. Hittills har det alltid slutat med att jag gett upp,
> eftersom det blir för krångligt. Sverige är ju i princip en enda gigantisk
> skog, med hål för åkrar och hus här och var…

Gissar du stött på någon gammal äcklig CLC-import. Har man vanan inne med JOSM
så kan man hantera det om man klipper sönder polygonen längs väl utvalda vägar
eller andra naturliga avbrott och sen kör man “Improve way accuracy” pluginet
för att snygga till. I övrigt är det en pina.

Gör man det däremot från grunden så är det ganska avkopplande att rita landuse.
;)

> Egentligen borde man kanske slänga på en multipolygon med landuse=forest över
> hela Sverige, med befintliga ytor som "hål". :-)

App app app. Skåne är tvärtom, bara farmland med några pluppar skog. ;)