On Thu, 14 Jan 2016, Erik Johansson wrote:

Ah tänkte snarare på om du kollat på datat, jag har börjat gå igenom det i
qgis, jag tror de kommer fixa licensen, och hur det än faller ut så kommer
det väl vara en resurs för att kolla hur OSM data står sig mot NVDB.

men funderar på om man skulle konverntera NVDB till *.osm. Datat i
Shapefilerna är inte helt uppenbara.

Aha. Nej, har inte börjat titta på data. Känner att jag vill vänta en bit tills licensen är klar.

Sen är det nog något vi behöver diskutera här på listan hur vi ska använda materialet. Det är stort, och berör många och välanvända data.

* göra ett script för att (mestadels automatiskt) importera egenskaper?
* infoga egenskaper från NVDB (beläggning, bredd osv) i befintliga vägar?
* Importera nya vägar som inte finns i OSM?
* vad gör vi vid konflikter i egenskaper?
* vad gör vi när vägar i OSM och NVDB skiljer sig åt?
  Kan NVDB räknas ha bättre precision?

Liknande importer har naturligtvis gjorts förr, så i bra fall kan vi återanvända rätt mycket både kod och principer, och bara anpassa script osv till hur NVDB är strukturerat. Sen bör vi fundera på direkt:

* Kontinuerlig import? Ska vi göra importer då och då från NVDB till
  osm med ny information? (nya vägar, nya trafikmängder osv)?
  Tror det kan vara bra strukturera importen med det
  i åtanke i alla fall.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.net/~per/