Coolt!

Du vill inte ha ett shell-konto på openstreetmap.se och ha det publicerat där
på samma sätt jag publicerat pnr96? Att inte slarva bort vettiga funktioner för
att de drivs på andra servers som försvinner är en av anledningarna till att
vår existerar :-D Hör av dig krypterat eller via telefon så fixar vi det med
lösenord och sådant på momangen.

Angående att samköra mot postnummeruppror för att koppla ihop listan mot kommun
så har jag lite att säga om den punktern:

Lättast är kanske att köra mot ref:se:pts:postort i OSM. Notera dock att det nu
finns ca 1700 postorter, dvs 1000 fler än 1996. Många av de från 1996 har
slagits samman, brutits upp, etc. Troligen kan du matcha 2/3 av dem med
automatik.

<https://taginfo.openstreetmap.org/keys/ref:se:pts:postort#values>

Har du problem att få ut polygoner för kommunerna ur OSM (det finns ett par små
komplexa grejer där med enklaver i exklaver sist jag kollade) så finns det
CC0-versioner som GeoJSON här:
<http://kodapan.se/geodata/data/2015-06-26/kommuner.geo.json> som kanske är
lättare. (Extraherat från <http://kodapan.se/geodata/> och senare
<http://gis.kodapan.se>.)

Är det jobbigt att kolla av dem mot kommunpolygoner så notera gärna att mer än
hälften av portortstaggade objekt i OSM även har ref:se:scb för tätort som
enkelt kan slås upp mot kommun.

Hör av dig om det är några frågor så hjälper jag till så gott jag kan!

                kalle