Från: Joakim Fors [mailto:joa...@fo.rs]
Skickat: den 4 april 2017 15:12
Till: OpenStreetMap Sverige mailinglista <talk-se@openstreetmap.org>
Ämne: Re: [Talk-se] OSM som underlag för att producera CC0/CC BY-material i
rasterform?

> Ø  Det finns en uppsättning "community guidelines", som är tänkta som någon
> slags tolkningsguide till ODBL som den tillämpas inom OSM-projektet, här:
> http://wiki.osmfoundation.org/wiki/Licence/Community_Guidelines .
> Den länken var bra! Har satt (insatt och engagerad) juridisk kompetens att
> titta formuleringarna där vs CC0/CC BY.
>
> Om någon mer har tips att ge är vi fortsatt intresserade.
> I slutändan kan detta fälla avgörande om vi använder OSM för bakgrundskartor
> eller inte.
> Återkommer annars med var vi landar.

Om ni har en riktig livs levande jurist, eller två, som arbetar med det så
kanske det kan vara lönt att försöka kontakta LWG (License Working Group)
[http://wiki.osmfoundation.org/wiki/Licensing_Working_Group] och fråga dom
också. Ser gärna att eventuellt resultat av diskussion med LWG delas på
mailinglistan också. Hade varit intressant att se hur resonemangen går “på
riktigt". :)

Min personliga tolkning är i alla fall att om man producerar raster där man
kombinerar OSM med annat dataset inte “infekterar” de andra dataseten och det
är friare licensiering på resultatet. Men som sagt: IANAL.

/Joakim