Hej!

Bra initiativ! Jag tittade lite på något liknande för några månader sedan
men kom inte särskilt långt, det var kanske precis i övergången mellan
länsstyrelsernas och Naturvårdsverkets ansvar.

Några funderingar:

Hur skiljer man på när naturreservat har fått ändrade gränser IRL och när
gränserna justerats i OSM? Gränserna har i allmänhet hög noggrannhet men
runt länsgränser blir det ibland överlapp eller smala luckor, och där har
jag och säkert andra arbetat med att slå ihop gränserna. Går det att
programmera något sätt att bara ladda upp nya gränser om de ligger mer än
säg en meter från de gamla?

En annan fråga är group-relationerna för naturreservat i ett visst län, t
ex http://www.openstreetmap.org/relation/303952 (som säkert kunde få ett
tydligare namn, t ex "Naturreservat i Dalarnas län"). Om ett naturreservat
beskrivs av en multipolygon borde väl bara multipolygonrelationen ingå i
group-relationen, inte ingående ways? Jag har försökt fixa det ibland när
jag delat upp reservatsgränser för att återanvända dem som kommungränser
och liknande men har säkert glömt det i vissa fall.

Ett kvarvarande problem i harmoniseringen av gränser är det här området vid
norska gränsen: http://www.openstreetmap.org/#map=14/62.1540/12.2638 Ska
man anta att reservatsdata har högre precision än CIA (som riksgränsen
tydligen kommer från)? Reservatsgränserna verkar stämma bättre med var
rågången ligger på Bing-bilderna, men det kan ju vara offset där också.

Ett par kartanteckningar som den nya importen skulle kunna fixa:
http://www.openstreetmap.org/note/1290
http://www.openstreetmap.org/note/196526

Vänliga hälsningar
Essin