Hej!
Jag sitter och ser över mappningar som gjorts i södra lappland och håller bland
annat på att korrigera lite större skogsytor som ser ut att ha lagts till utan
att skapa multipolygoner så att de inomliggande sjöarna renderas korrekt. Jag
har dock upptäckt en inkorrekt mappning där en mindre skogstjärn har givits
samma namn som en större intilliggande. Jag funderar dock lite kring vilka
källor som är acceptabla att ange som "source" när jag senare checkar in min
korrigering. Det är nämligen så att den användare som lagt till den (gunnar1m)
har angivit "Yahoo" som tidigare källa. Jag skulle därför vilja ange en ny
källa så att den person som utförde den ursprungliga mappningen kan kontrollera
varifrån jag fått uppgifterna från.

I detta fall skulle jag kunna använda "local knowledge" eftersom det är mina
hemtrakter och jag har hyfsad koll på området,  men bäst vore ju om det gick
använda exempelvis SMHIs sjöregister som källa. För där finns det korrekta
uppgifter för tjärnen. Men som jag förstått det så är inte CC BY 4.0 (som SMHI
använder?) helt kompatibel med OSM, stämmer det? Finns det några andra bättre
datakällor för sjöar jag kan titta i?

Med vänliga hälsningar,
Jimmy Utterström