Hej.

Observera att 1/200 kommuner har frigett adressnoder (Gävle, och Umeå skulle
säkert frige dem också om nån skulle fråga dem)

Därutöver håller Lantmäteriet på att utreda hurvidare dem ska kunna frige den
resterande data dem i dag säljer dvs laserdata, fastighetskartan och
adressnoder samt underlag som flygbilder och stereofoton.

Utredningen måste vara klar d. 17/1 och då kommer jag dela den här.

Tills dess föreslår jag att du lägger energi på nått annat än adressnoder
eftersom jag anser att dem med 90% sannolikhet kommer vara offentliga inom
några år, likt dem nu är i DK.

Detta har i tillägg till flygbilder från fugro och sen sds för övrigt lett till
at DK kartan nått väldigt hög kvalitet på kort tid.

Jag föreslår att alla som kan lobbar på LM och regeringen att som minimum frige
dessa.

Mvh
pangoSE