Hello!
> Szerintem ugyanúgy előveszik a rendszergazdát. A vezető úgyis azt fogja
> mondani
> (kivéve ha írásos bizonyítékaid vannak), hogy neki nem volt róla tudomása,
> hogy
> az illegális szoftver mivel a rendszergazda nem tájékoztatta...
Ez buntetojogi ertelemben lenyegtelen.
Egy pelda:
A te tulajdonodban levo kocsit a feleseged hasznalja folyamatosan.
Lejar a muszaki, a rendor megallit teged!
Mondhatod, hogy nem hasznalod a kocsit, s a feleseged a hibas?
Kit fog megbuntetni?
> az intézményvezetőnek van büntetőjogi felelőssége akkor ha haragban vagyok
> vele, mielőtt kilépek telepakolok minden gépet illegális programokkal aztán
> bejelentem a megfelelő helyeken.
Sajnos igen.
Temreszetesen a korulmenyek ilyenkor meltanyossagot vonhatnak maguk utan.

> intézményen belül mégiscsak a rendszergazda kötelessége a szabályok
> betartása,
> betartatása.
De komolyan!
Miert lenne a rendszergazda felelossege egy olyan kordes, mely alapvetoen
gazdasagi dontes alapu.
> Vagy ha netán a pénztáros sikkaszt nem az intézményvezetőt fogják elítélni
> vagy
> a pénztárost?

Akkor a lenyeg (http://www.csasz-art.hu/software.html) :
Szoftvergazdálkodás – A felelősség kérdései

Az első számú vezető

A szoftvergazdálkodással kapcsolatban az egyik legáltalánosabb és legfontosabb
kérdés a felelősség kérdése. Ki felel a cégnél a szoftverekkel való gazdálkodás
és az esetleges helytelen működésből adódó jogsértésekért? Alapértelmezésben a
vállalkozás első számú vezetője a felelős, sőt, a gazdasági társaságokra
vonatkozó törvény a szerzői jog kérdéskörében a vezető beosztású
munkavállalótól különösen nagy gondosságot vár el, arra a kérdésre vonatkozóan,
hogy a felelősség átruházható-e, azt érdemes mérlegelni, hogy a legális
szoftverhasználat biztosításának felelősségét egyetlen mondattal vagy egy
körlevéllel nem lehet az informatikáért felelős munkatársra bízni, hiszen ő a
saját kompetenciáján belül felügyeli az adott területet.

Az informatikai vezető

Az informatikáért felelős vezetőnek gyakran kell szembenéznie azzal az
ellentmondásos helyzettel, hogy miközben biztosítania kell a z informatikai
hátteret és a jogtisztaságot, addig mindehhez nem áll rendelkezésre minden
lehetőség. A problémát jeleznie kell az első számú vezetőnek , és annak
utasítása szerint kell eljárnia. Ebben az esetben a felelősség visszaszáll az
első számú vezetőre, aki eldönti , hogy az adott helyzetben mit kell tennie az
informatikai vezetőnek, esetlegesen szűkíti az informatikai hátteret, vagy
vállalja az illegális szoftver használatának felelősségét és kockázatait.

Az alkalmazott

Az alkalmazottak felelősségével kapcsolatban fontos tudni, hogy vállalati
jogsértés esetén a Ptk. Szerint mindig a vállalat viseli a felelősséget. Ha
egyértelműen megállapítható, hogy az alkalmazott felel a károkozásért, akkor a
felelősség továbbhárítható, ez azonban csak a Munka törvénykönyvében
meghatározott mértékben.

A felelősség áthárításának mértékét a kollektív szerződésben a Munka
törvénykönyvének vonatkozó rendelkezéseivel összhangban lehet szigorítani, de
ez legfeljebb a dolgozó éves fizetésének 50%-ig terjedhet.
Tisztelettel:
Molnar Peter
http://www.petersoft.hu, Tel:36209149514
moln...@petersoft.hu