Szia,

Na akkor tegyük tisztába a dolgokat.

- A windowsot is lehet paravirtualizált módban futtatni, persze ehhez hyper-v kell, de pontosabbat a Lepenye Tomi tudna mondani, hogy ez hogyan működik, sajnos MS hyper-v-hez nem nagyon értek, csak tesztelés céljából használtam még csak. ;)
- ha nincsen hw raidre pénz akkor sw raid is megoldás lehet
- XEN nem pénzes szoftver, sokan félre értik a dolgot, egyszer van a community xen, ami ingyenes illetve ennek a enterprise környezetben használható citrixes megoldása a xenserver, amelynek van ingyenes verziója, amit te is nyugodtan használhatsz. Nekünk jelenleg xenserverek szolgálják ki a virtuális gépeinket. Amúgy egy iskolai környezetben böven elég egy xenserveres megoldás. Itt tudod megnézni mi ingyenes és miért kell már kemény pénzeket fizetni mondjuk a citrix xenservernél -> http://www.citrix.com/English/ps2/products/subfeature.asp?contentID=2300456&ntref=hp_promo_2b - A xen telepítéséhez egy kisebb ismeret kell, ebben egyet értek, viszont a Citrix XenServer / ESXi használatához csak nex,next, finish kell és sokkal jobban átlátható szerintem, mint a proxmox webes felülete. De természetesen ez nézőpont kérdése, ez az én szubjektív véleményem. - Az openVZ csak "majdnem paravirtualizáció" az egy operációs rendszer szintű virtualizáció, de lényegében a végeredmény ugyan az - Azért elég sok alternatíva van jelenleg a piacon amit ki lehet próbálni és használni lehet ingyen pl. community xen, kvm, citrix xenserver, esxi stb. Azért mondtam előző levelemben, hogy mindig meg kell találni azt a környezetet ami számunkra a legmegfelelőbb, ha neked ez a proxmox, akkor azt kell használni.

Én személy szerint elég sok virtualizációt kipróbáltam, számomra a VMware ESXi illetve a Citrix XenServer megoldásai jöttek be a legjobban. Régen foglalkoztam community xen-el és kvm-el, de az egyik nagy problémája szerintem ezeknek az open source dolgoknak, hogy bár dinamikusan fejlődik, a nagyobb gyártok megoldásai adnak egy olyan pluszt, ami vonzóbbá teszik számomra a használatukat. Azért nem mindegy szerintem, hogy az ember mennyit foglalkozik a virtualis gépek managelésével, telepítésével, illetve a support is egy fontos dolog, ami mondjuk egy 7/24-es környezetben fontos lehet.

Természetesen ez az én szubjektív véleményem, nem vagyok virtualizációban "expert". ;)

üdv,

Vigh Zoli - Zool