"Az adatbázis-kezelésben nem a kattintgatás vagy SQL a lényeg, hanem a
relációs adatbázis, az adattípusok. Nem a szoftvert, nem a nyelvet,
hanem az elvet kellene megértenie és erről egy szoftver vagy nyelv
közvetítésével számot adnia.
- közvetve a matematikai logika és programozás alapjairól van szó -"

Tapasztalatom szerint ez egy átlagos középiskolásnál teljesen reménytelen
feladat. Egyszerűen nem fogja fel és kész. Mondom ezt úgy, hogy tanítok
adatbázis kezelést 10. és 12. évfolyamon, heti 1, 2, és 4 órás informatika
tárgy részeként, tanítok érettségi utáni OKJ-s képzésen adatbázis-tervezést,
adatbázisokat, SQL-t heti 10 órában. Még a 20-22 éves, érettségizett, egyébként
jó képességű OKJ-s csoportomban is jó, ha 5 ember "vette a lapot", és konkrétan
értette, hogy mit miért kell úgy csinálni, ahogy kell. A többi megtanulta, hogy
kb. hogy kell normalizálni és alkot valamit adatbázis címén. Egyszerűen nem
megy. Mindezt úgy, hogy 2-3 féléven keresztül, heti 8-10 órában oktattam a
témát. Akkor mit akarunk egy középiskolástól, aki max. 4-5 órában találkozik
vele?

Ha annyira "nem kell" adatbázist ismerni egy átlagos irodai dolgozónak, akkor
hogy érti meg a körlevelet, vagy miért van szűrés és AB. függvények az
Excelben? Valamikor csak volt rá szükség, különben nem került volna bele.

Én egyébként középiskolában azt szoktam csinálni:
1. lépés: szűrés Excelben. Először csak autoszűrő, azt a hülyébbek is megértik
(pl. 9A névsora). Utána adok egy feladatot, amit autoszűrővel nem lehet
megoldani vagy csak nagyon bonyolultan (pl. 9A-ba járó vagy nem Budapesten
lakó, de nem is kollégista lányok stb.) Ezzel be lehet vezetni az irányított
szűrőt (ami gyak. egy egyszerűsített Access rács, csak kézzel). Itt elvérzik
kb. 50% a logikai műveleteken (sima és, vagy még megyeget, bonyolultabb már
nem).
2. Ezután kapnak egy táblát tele anomáliákkal (hibás adatok, Kossuth Lajos utca
17-féle írásmóddal, ellentmondó adatok stb.) A 3. feladatnál mindenki rájön,
hogy ez így nem megy, utána rávezetem őket, hogy nem kellene mindent egy
táblába gyömöszölni --> "normalizáljuk" a feladatot (persze a fogalmat ki nem
ejtve a számon). Ha megvan a darabokra szedett táblázat, utána jön a fekete
leves: gyűjtsük ki azokat a Kossuth Lajos utcában lakó 9. vagy 10. évfolyamos
diákokat, akik jelentkeztek a kirándulásra de még nem fizették be a teljes
összeget (persze a feladat megfogalmazása más "a titkárnő talált egy cetlit, de
olvashatatlan stb.") Az a kb. 15%, aki még mindig kapott sokkot, ilyenkor
általában magától elkezd nyüszögni, hogy ezt 100 óra megcsinálni --> nézzük meg
azt a programot, ami tud szűrni több táblában szétszórt adatokból is --> máris
az Accessnél vagyunk.
Próbáltam MySQL-el is, annyi eredmény volt, hogy Access-t kb. az osztályok
10%-a érti nem teljesen idomítás szintjén (azt is tudja, miért csinálja,
nemcsak megjegyzi, hogy ide kell kattintani), MySQL-el ez kb. 5% volt nálam.