On Jan 2, 2012, at 7:53 PM, Gyurman Attila wrote:

> Helló!

> Szerintem aki 2012-ig még nem látott linux-ot, akár szerver, akár kliens
> oldalon, az nem rendszergazda.
> (De ez fordítva is igaz, aki csak linux szervert látott, és win-t nem, az sem
> kompetens a témában...)
> Persze (sajnos) sok iskolában a sztech tanároknak kell ellátni a
> rendszergazdai feladatokat is, akik sok esetben
> önszorgalomból csinálják a tanítás mellett, így nyilván nem arra már nem
> nagyon marad idejük, hogy továbbképezzék magukat.
>
> Aki pedig tényleg rendszergazda, és tudja (esetleg láttot is már) mi az a
> [...]
Egyetértek a fentiekkel. Egy apró kiegészítéssel: van kliensre is jó megoldás,
csak nem feltétlenül az, amiben a többség gondolkodik. A Linux Mint például
egész barátságos. Nálunk a diákok csak a színekből meg egy-két apróságból
vették volna észre, hogy nem windows-t használnak, ha nem tudtak volna róla,
hogy Linux van előttük. A szoftver-telepítés is könnyen megoldható. Idehaza egy
virtuális gép alá nemrég tettem fel úgy a Mint 10-et kb. fél óra alatt, hogy
ebből tíz perc az OpenOffice 3.2 leszedése és a LibreOffice 3.4 manuális
feltelepítése volt. Ugyanez Mint 12 semeddig sem tartott volna, mert alapból a
LibreOffice 3.4 van benne, csak a Mint 12 alatt a virtuális gépen vannak
gondok. A fél órában benne volt egy KompoZer, egy Bluefish, MySql és PostgreSQL
telepítés, utóbbi kettőnél a szerver automatikus elindítása. Azért tartott
mindez fél óráig, mert lassan jöttek le a csomagok... (Nem most telepítettem
fel magát az oprendszert, de az sem volt hosszabb a letöltést követően.) Bent a
suliban a tavasszal telepítettünk Mint 11-et (ami novemberben ki lett dobva a
régi gépekkel:( ) Kicsit a NIS beállítása volt gond, de csak mert nem
emlékeztem, mit kell csinálni. A többi probléma nélkül ment. Furcsa módon az
Ubuntu, aminek tényleg elég ijesztő a felülete, használható lenne érettségin,
de a sokkal barátságosabb Mint nincs a szoftverlistán, pedig az Ubuntu-ra épül,
annak hibáit kijavított változatnak tűnik. Ezen kívül is vannak egyéb Linuxok,
amelyeknek a fejlesztői nem a win-től való távolságot akarják demonstrálni,
hanem inkább úgy próbálnak win-hez szokott felhasználókat szerezni, hogy
hasonló élményt kínálnak... Ilyenekben kell gondolkodni.
Viszont az tény, hogy 2 hónap alatt, ha nem főállásban rendszergazda valaki,
vért izzad egy átállással. Főleg mert először célszerű lenne tesztelni a
rendszert, mielőtt használatba vesszük!  Ráadásul közben tanítani is kéne a
rendszeren! No meg érettségiztetni...

--
Gál Zoltán
sir...@gmail.com