  From: Borsa Géza
  To: techinfo@lista.sulinet.hu
  Sent: Tuesday, January 03, 2012 7:17 PM
  Subject: OFF:Tisztaszoftver másképp gondolva

  A szünet jelentős részét az itt megjelent levelek olvasásával töltöttem. Sok
véleménnyel egyetértettem, sokkal nem. Kinőttem (kiöregedtem?) már a
világmegváltó korszakomból, és nem sok minden inspirál arra, hogy csapágyasra
hajtsam magam ingyen. Tanár vagyok és botcsinálta rendszergazda egy jól működő
falusi iskolában. Teljes óraszámban tanítok, osztályfőnök vagyok, menzaügyelek
stb, mint bárki más. Még szeretem is a munkámat. Van egy géptermem, 4
osztálynyi tanulói-tanári laptopom, fényképezőgépek, videokamera, meglehetősen
komoly hangtechnika, tanári-igazgatói-gazdasági gépek, fénymásolók, nyomtatók,
tv-k DVD-lejátszók, projektorok, interaktív tábla. Ehez, és mindahoz a
feladathoz, ami ezekkel jár, van heti 3 óra kedvezményem (amit 5-ről
szállítottak le két-három éve, mert a fenntartó sokallotta) Ebbe kéne
beleférnie az eszközök karbantartásának, a rendezvényhangosításnak, fotózásnak
és archíválásnak, a kolleginák rendszeres – és folyamatos – segítésének, és még
nagyon sok mindennek.  (Ez most miért nem nyomtat? Le tudod nekem tölteni?
Melyikkel kell bekapcsolni?) Tudom, hogy sokan semennyi órakedvezményt nem
kapnak, és ez nagyon szomorú így. Kezdetben DOS-t, majd Win-t használtunk. Hogy
mennyire jogtisztán, az más kérdés, nekem az volt a feladatom, hogy működjön az
intézmény, és nem az, hogy jogászkodjak. Ha valaki nem tudná, egy iskola
költségvetése úgy készül, hogy az igazgató csinál egy 110-115%-os tervet, azt
visszadobják kétszer, húzni kell belőle, marad az eredetihez képes 95%, és dec
31-ig a fenntartó ennek a 90-95%-t teljesíti. Bármi kell, a válasz: oldjátok
meg. Jó esetben. Ebből szoftverre?
  Kollegináknak nagy megrázkódtatás volt a Win98-XP váltás, nagy megrázkódtatás
volt az XP-W7, és az Office változásai után is mentek hajat festetni.
  Nem értek a Linuxhoz. Kísérletképpen feltettem egyszer az otthoni gépemre
egyet dual boot-tal, használgattam, amikor ráértem – általában nem értem rá,
mert amikor leültem a géphez, mindig dolgozni ültem le, és Linuxxal való
alaposabb ismerkedés elmaradt, mert produktívnak kellett lenni, mert aznap már
10- 11 órát dolgoztam, újságot, tv-t, könyvet nem láttam, zenét nem hallgattam,
családommal két szót beszéltem. Tehát ahogy tudom, hogy a Win-ekben melyik
fájlkiterjesztés mit takar, hogy hogyan tudok egy makacskodó eszközt működésre
bírni, (mert ezzel foglakozom húsz éve) úgy nem tudom mindezt Linuxban. Az – a
saját területén kiváló – kollegina, aki öt éve minden két hónapban megkérdezi
tőlem ugyanazt a dolgot (bocs, tudom, hogy mondtad már, de elfelejtettem), mit
fog csinálni Linuxon, meg Ooo-val? Mennyivel több ideje fog elmenni ugyanarra a
feladatra (pláne, ha még én sem tudok neki segíteni)? Hogyan fognak működni az
oktatást segítő szoftverek, hogyan fognak működni a hardverek, mert én csak
Windowsos drivereket találok a telepítő CD-k jó részén?
  A legtöbb pedagógusnak az informatika egy eszköz, és nem életcél. Nem jön
lázba egy másik operációs rendszertől, nem érez izgalmat egy másik
szövegszerkesztőtől, csak az jut eszébe, hogy mennyivel több idő elmegy majd
ugyanannak a feladatnak az elvégzésére.
  Szeretnénk hatékonyak lenni – erre találták ki az informatikát és a PC-t –
hogy az időnkből a saját életünkre is jusson.
  Ha azt mondanák, hogy két év alatt kell átállni valamilyen más szoftverre, és
azidő alatt minden érdeklődő pedagógusnak ingyen tanfolyamokat szerveznek, hogy
megtanulja használni az újat; egyben garantálnák, hogy minden felmerülő
hardver-szoftver és egyéb inkompatibilitási problémát pillanatokon belül
megoldanak, az más lenne. De ez így kiviteletezhetetlen.

  Borsa Géza